Een dergelijke samenwerking (in de vorm van het delen van productiefaciliteiten en gezamenlijke ontwikkeling van nieuwe modellen) kan beide partijen aan een completer gamma helpen en kwantumkorting op het gebied van inkoop opleveren.

Ghosn geeft echter aan dat een alliantie zoals die met Renault (waarbij een belang in elkaar is genomen) er evenwel niet in zit. Vorig jaar had de topman publiekelijk gemaakt graag een 3e partner voor zijn alliantie te willen. Met name voor Chrysler is samenwerking erg belangrijk. Deze fabrikant beschikt namelijk niet over een onderstel dat gebruikt kan worden voor een nieuw klein model. Er was sprake van een akkoord met het Chinese Chery en Dodge zal in Mexico daadwerkelijk een model van deze fabrikant gaan verkopen, maar de Amerikanen lijken tot het inzicht gekomen te zijn dat Chery geen auto kan leveren die zich staande kan houden tegenover de Honda Jazz en Toyota Yaris. Een model dat op de volgende generatie Micra zal worden gebaseerd kan dat wel. Chrysler denkt goede zaken te kunnen doen met een dergelijke B-segment auto, maar voegt daar direct aan toe absoluut niet in staat te zijn om zelfstandig een compact model te kunnen ontwikkelen. De specifieke knowhow ontbreekt, maar ook het miljarden bedrag dat de ontwikkeling van een dergelijke auto vergt. Dat Chrysler huiverig is geworden over samenwerking met Chery kan overigens niet los worden gezien van het negatieve imago dat Chinese producten in de Verenigde Staten hebben. Te vaak blijkt er een link te zijn met kinder/slavenarbeid, verzwegen gebreken en/of materialen waarin te veel gif zit. Bron: Autointernationaal.nl