Tegelijkertijd liet Honda weten dat zijn premiummerk Acura een belangrijkere en meer zelfstandige positie krijgt binnen de onderneming. De totale verkopen van Honda, na Toyota Japans grootste autofabrikant, zullen dit jaar uitkomen op circa 3,762 miljoen auto’s oftewel 6 % meer dan in 2006. Honda groeit in elk deel van de wereld, op de vergrijzende thuismarkt na. Met name in China en Zuid Amerika is de expansie fors, maar ook in meer verzadigde markten als die van de Verenigde Staten en Europa weet Honda zijn marktaandeel op te voeren. Na 11 maanden had Honda 2,0 % van de Europese markt in handen versus 1,8 % op hetzelfde meetpunt in 2006. Volgend jaar moet de Japanse thuismarkt weer lekker mee gaan doen qua groei, vindt topman Takeo Fukui (zie foto). Aan Honda zal het niet liggen, want het merk pakt uit met 4 nieuwe modellen. De eerste daarvan, de op de Accord gebaseerde Inspire, werd vandaag (19 december) gepresenteerd. Eerder dit jaar werd reeds de 2e generatie Jazz op de markt gebracht en dat model was in november prompt de best verkochte auto van Japan, vóór de Toyota Corolla die decennia lang een abonnement leek te hebben op de toppositie. Zelfs in de Verenigde Staten, waar de economie een stevige verkoudheid aan het oplopen is, rekent Honda op groei. Fukui denkt in 2008 1,59 miljoen voertuigen aan de Amerikanen te kunnen slijten en dat zijn er 3 % meer dan dit jaar. Wapens in de strijd zijn voor Honda de nieuwe Accord en de ‘evergreen’ Jazz. Ook de CR-V kan Honda niet aangesleept krijgen. Tegelijkertijd zal Honda zijn gamma aan hybride modellen gaan uitbreiden. In 2010 rekent Honda op een verkoopaandeel van 10 % voor dit type auto’s. Om deze doelstelling te kunnen realiseren zullen er in 2009 twee nieuwe hybride modellen op de markt verschijnen: een relatief betaalbare gezinswagen met een unieke carrosserie (à la de Prius, maar dan wat kleiner en goedkoper) en een sportwagen. In totaal wil Honda in 2010 wereldwijd 4,5 miljoen auto’s verkopen. Volgend jaar moeten het er circa 3,9 miljoen zijn, waarvan 420.000 in Europa (+ 11 %) en 490.000 in China (+ 19 %). Elders in Azië (exclusief Japan) denkt Honda 20 % te groeien en 415.000 auto’s weg te kunnen zetten. Het sterkst is de groei in Zuid Amerika, waar de productiecapaciteit in anderhalf jaar tijd zal worden uitgebreid van 50.000 auto’s naar 120.000 exemplaren. Bron: Autointernationaal.nl