Die conclusie trekt adviesbureau FIER, medeorganisator van een handelsmissie eerder deze maand naar Rusland. Er namen zeventien Nederlandse bedrijven aan mee uit zowel de auto-industrie (ontwikkeling, engineering, toelevering, productie) als de autoretailsector. Beide hadden een eigen programma. De delegatie retailbedrijven bestond uit vier ondernemingen: Exportwagen.eu, VWE, Volvo-dealer Jan van Roosmalen en Volvo-dealer Ton van Kuyk. Ze ontmoetten diverse dealerbedrijven en brancheorganisaties en maakten concrete afspraken over de ontwikkeling van export van auto’s. De nadruk lag op de regio Moskou, waar het zwaartepunt van de autohandel en -vermarkting ligt. De deelnemers kijken volgens FIER met tevredenheid terug. De Russische auto-industrie moet een moderniseringsslag maken en zoekt daarvoor westerse partners die technologische kennis meebrengen. Daarnaast groeit de Russische automotive markt explosief. “Bij welke dealer of autoverkoper we kwamen, de vraag naar auto’s in Rusland is verreweg groter dan het aanbod”, concludeert Exportwagen.eu. Aan de Nederlandse ondernemers de uitdaging op die kans in te spelen. De interesse van Russische zijde was zó groot, stelt FIER, dat een delegatie van Russische automotive producenten in de eerste helft van 2008 een bezoek aan Nederland zal gaan brengen.