Saturn Astra gunstig voor fabriek in Antwerpen

De komst van de Astra naar de Amerikaanse markt (als Saturn) is gunstig voor de Opel-fabriek in Antwerpen.

Naar verwachting zullen in de Belgische havenstad jaarlijks zo’n 45 duizend Saturn-versies van de band gaan lopen. De fabriek bouwt de Astra voor beide GM-divisies. Ondanks de lage dollarkoers is de import van de Astra nog steeds financieel verantwoord, aldus Bob Lutz, GM’s vice voorzitter van de raad van bestuur. “De dollar moet niet nog verder zakken, want dan kunnen we de Astra “wel beschouwen als GM’s liefdadigheidsproject.” Lutz sprak tijdens een persevenement in San Diego (Californië). De Saturn Astra staat vanaf januari in drie versies bij de Noord-Amerikaanse dealers. De aanpassingen om de Europese Astra te laten voldoen aan de Amerikaanse eisen kostten rond honderd miljoen dollar (69 miljoen euro) – inclusief transportkosten in Amerika. Daar staat tegenover dat General Motors dankzij de import van een bestaand model zo’n 690 miljoen euro aan ontwikkelingskosten bespaart. In de toekomst zullen Saturn en Opel negentig procent van hun modellengamma gaan delen.

Saturn Astra gunstig voor fabriek in Antwerpen - Automobielmanagement.nl

Saturn Astra gunstig voor fabriek in Antwerpen

De komst van de Astra naar de Amerikaanse markt (als Saturn) is gunstig voor de Opel-fabriek in Antwerpen.

Naar verwachting zullen in de Belgische havenstad jaarlijks zo’n 45 duizend Saturn-versies van de band gaan lopen. De fabriek bouwt de Astra voor beide GM-divisies. Ondanks de lage dollarkoers is de import van de Astra nog steeds financieel verantwoord, aldus Bob Lutz, GM’s vice voorzitter van de raad van bestuur. “De dollar moet niet nog verder zakken, want dan kunnen we de Astra “wel beschouwen als GM’s liefdadigheidsproject.” Lutz sprak tijdens een persevenement in San Diego (Californië). De Saturn Astra staat vanaf januari in drie versies bij de Noord-Amerikaanse dealers. De aanpassingen om de Europese Astra te laten voldoen aan de Amerikaanse eisen kostten rond honderd miljoen dollar (69 miljoen euro) – inclusief transportkosten in Amerika. Daar staat tegenover dat General Motors dankzij de import van een bestaand model zo’n 690 miljoen euro aan ontwikkelingskosten bespaart. In de toekomst zullen Saturn en Opel negentig procent van hun modellengamma gaan delen.