Voor Mercedes-Benz was 2007 het succesvolste jaar in de geschiedenis van het merk. Wereldwijd werden er drie procentpunten meer auto’s verkocht, tot een totaal van 1,185 miljoen stuks. In 2006 waren het er nog 1,148 miljoen. Vooral de nieuwe C-Klasse doet het erg goed. In West-Europa (uitgezonderd Duitsland) scoordeMercedes-Benz een lagere afzet met een resultaat van 777 duizend, dat waren er in 2006 nog 788 duizend. In Duitsland daalde de verkoop van 354 duizend naar 342 duizend. Smart heeft zich geconcentreerd op een enkel model, de Fortwo, waardoor het merk in 2007 ruim honderdduizend auto’s verkocht. In 2006 waren dat er nog 112 duizend. Van de Fortwo werden er 97 duizend verkocht terwijl dat er in 2006 nog maar 68 duizend waren. Voor deze kleine auto was Duitsland de belangrijkste markt met 31 duizend stuks, op de voet gevolgd door Italië met 30,6 duizend. Vanaf januari 2008 is de Smart ook te koop in de VS. In Nederland nam het marktaandeel van Mercedes-Benz behoorlijk af van 4,70 procent in 2006 naar 3,64 procent. Bij Smart ging het nog een beetje harder achteruit: van 0,38 in 2006 naar 0,17 procent in 2007. Dat waren 872 eenheden. 2007 2006 +/- in % Mercedes-Benz 1.185.300 1.148.500 +3.2 Smart 100.600 112.100 -10.3 Mercedes-Benz Groep 1.285.900 1.260.600 +2.0 West-Europa 777.500 788.200 -1.4 – waarvan Duitsland 341.800 354.100 -3.5 NAFTA 278.300 271.200 +2.6 – waarvan VS 253.400 248.100 +2.2 Azië/Pacific 142.700 130.100 +9.7 – waarvan Japan 45.300 50.100 -9.7

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding