Het begon allemaal bij een Citroën-advertentie in de Spaanse krant El Pais, waarvoor reclamebureau Euro RSCG een foto van Grote Roerganger Mao door photoshop haalde om hem een verwrongen mond en scheel kijkende ogen te geven. Eronder staat, vrij vertaald: ‘Het is waar, wij zijn leiders, maar bij Citroën stopt de revolutie níet’. De Chinese krant Cartimes denkt zelfs dat Citroën zijn verkooptargets voor 2008 naar beneden moet bijstellen. Chinese lezers in Spanje mailden ‘m door naar China en via het internet verspreidden de afkeurende reacties zich als een bosbrand in zomers Baskenland. Citroën plaatst de advertentie niet meer en bood zijn excuses aan in een brief aan The Global Times. En dat de Franse automaker de Chinezen en hun leiders echt wel respecteren, enzovoorts. Mao is nog steeds populair bij jong en oud in China, benadrukt de China Cartimes. (Bron: http://www.chinacartimes.com )

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding