Mercedes-Benz trucks heeft met 160 duizend (+12,5 procent) in Europa en Latijns-Amerika verkochte voertuigen een historisch afzetrecord behaald. Dit resultaat kon vooral worden bereikt door de grote vraag naar de Actros. Maar Daimler Trucks, dus inclusief de merken Freightliner, Sterling, Western Star en Thomas Built Buses heeft in 2007 tien procent minder afgezet dan in 2006. In Europa was het de vijfde stijging op rij (+6,8 procent naar 104 duizend stuks). Ook in Latijns-Amerika (+27,4 procent naar 38 duizend voertuigen) en in het Nabije en Midden-Oosten (+44,3 procent naar zesduizend voertuigen), alsmede in Oost-Europa (+19,6% naar 25.900 voertuigen) was de ontwikkeling positief. Daarmee kon Mercedes-Benz trucks het marktleiderschap in de kernmarkten West-Europa, Duitsland en Brazilië handhaven en in Turkije zelfs duidelijk uitbouwen. De orderportefeuille van Mercedes-Benz bedrijfswagens heeft in 2007 ook alle records gebroken. Voor het eerst kwamen in één jaar meer dan tweehonderdduizend bestellingen voor Mercedes-Benz trucks binnen. Dat komt overeen met een groei van meer dan 34 procent. Bij de helft van de opdrachten ging het om de Actros. De bedrijfswagenfabrieken van Mercedes-Benz in Wörth (Duitsland), Aksaray (Turkije) en São Bernado do Campo (Brazilië) konden vanwege het verkoopsucces de productiecapaciteit volledig benutten. Zoals werd verwacht, hebben Freightliner, Sterling, Western Star en Thomas Built Buses in de Nafta-regio (VS, Canada en Mexico) met 119 duizend verkochte voertuigen het niveau van het jaar daarvoor bij lange na niet kunnen evenaren (-36,5 procent). De oorzaak hiervan is een ‘conjunctuurgerelateerde marktdaling’ in de VS en naar voren getrokken aankopen als gevolg van strengere emissie-eisen. Op de Nederlandse truckmarkt beleefde Mercedes-Benz een goed jaar. Met name in het distributiesegment, waar de Atego en de Axor veelvuldig ingezet worden, haalde het merk zelfs bijna 29 procent marktaandeel en in het zware segment vanaf 16 ton gvw behield het merk zijn marktaandeel van ruim tien procent. De verwachtingen voor 2008 zijn weer hoog gespannen, zegt Mercedes-Benz. Dit optimisme wordt mede ingegeven door de stijgende afzet van de Axor en de introductie van de nieuwe Actros in juli van dit jaar. Daimler Trucks heeft met al zijn truckmerken samen in 2007 in totaal 468 duizend (-9,4 procent) zware, middelzware en lichte vrachtwagens verkocht. De verwachte daling is vooral het gevolg van een aanzienlijk lager marktvolume in de belangrijke afzetmarkten VS, Canada en Japan, wat veroorzaakt wordt door de strenge emissie-eisen, waardoor veel aankopen vervroegd in 2006 plaatsvonden. Topman Andreas Renschler van Daimler Trucks verwacht voor 2008 een afzetverhoging. “De voor ons uitermate belangrijke markt in de Nafta-regio en de Japanse markt zullen zich in het komende jaar herstellen. Het marktvolume zal daar weer duidelijk toenemen. “