Dat is opmerkelijk want de markt voor trekkers heeft na de uitschieter van 2006 weer een daling laat zien. Een koppeling tussen deze twee markten is blijkbaar niet vanzelfsprekend. Dat blijkt uit gegevens van RAI Vereniging. De stijging laat zich dan ook anders verklaren: “Ten eerste heeft het bedrijfsleven uitgestelde investeringen in het wagenpark nu omgezet in orders. Maar ook heeft de vraag naar transportmateriaal in Oost-Europa een dusdanige positieve uitwerking op de restwaarde dat ook veel bedrijven opleggers versneld hebben afgeschreven”, aldus Remco Tekstra. Hij is de secretaris speciale voertuigen van RAI Vereniging. “Daarnaast is de transportbehoefte, met name in het geconditioneerd vervoer en het containertransport , flink toegenomen.” De positieve stemming van het afgelopen jaar, zoals die bijvoorbeeld op de BedrijfsautoRAI 2007 gevoeld werd, is dus terecht gevoeld. Maar de keerzijde is dat door de enorme vraag de levering van componenten onder druk komt te staan met mogelijke gevolgen voor levertijden. Ook andere segmenten hebben een goed jaar achter de rug: bij de lichte aanhangwagens bleef de teller op 25,6 duizend registraties steken, een stijging van 12,5 procent. De markt voor zware aanhangwagens bleef stabiel, in de bakwagens was een kleine terugval te zien. De vooruitzichten voor 2008 zijn uitstekend, al is de verwachting wel dat de opleggerregistraties op een iets lager niveau zullen eindigen. “De orderportefeuilles zijn onveranderd goed gevuld, er zijn geen zorgen voor de branche de komende tijd”, aldus Tekstra.