Het Franse concern zou momenteel werken aan vijf nieuw vormgegeven en bijzonder rijk uitgevoerde modellen om het gamma naar boven toe uit te breiden. Die auto’s moeten helpen PSA meer premium te maken. Op premiumauto’s zitten betere marges en dat is goed voor de winstgevendheid. “Het segment ‘prémium compétitif’ gaat een sleutelrol innemen in onze strategie”, aldus topman Christian Streiff (foto) na afloop van een bijeenkomst in de autofabriek in het Spaanse Vigo. Over het thema budgetauto’s is Streiff niet enthousiast. Hij kan zich ook niet voorstellen dat het Indiase Tata het serieus zou overwegen de Nano (2000 euro) in Europa op de markt te brengen. “Maar voor heel kleine auto’s tussen de vijf- en tienduizend euro is wel een groeimarkt. De steden zijn overvol”, zegt hij in het vakblad Automobilwoche. Ook zou PSA niet overwegen een actie in gang te zetten zoals Renault (heel succesvol) deed met de Dacia Logan. “Dat is ver verwijderd van hetgene mij vandaag bezighoudt.” De enorme groei in de opkomende markten van India, Brazilië en China ontgaat Peugeot Citroën niet en het concern zal daarvoor speciale platforms ontwikkelen, maar geen uitgesproken budgetauto’s. Streiff rekent erop dat de markt daar zal veranderen. “De landen met een grote groei zullen nog verder groeien. Daar zetten wij op in.”