In West-Europa en zeker in de Verenigde Staten mag het dan wat minder gaan, dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de groeilanden China , India , Rusland en Brazilië. Vlak evenmin de nieuwe EU-landen in Oost-Europa uit. De Volkswagen Groep kon als grootste autobedrijf van Europa vorig jaar voor het eerst meer dan zes miljoen auto's aan de man brengen. De verkopen kwamen om precies te zijn uit op 6,189 miljoen eenheden, 7,9 procent meer dan in het voorafgaande jaar. Bij de BMW Groep ging de omzet 14,3 procent omhoog naar een nieuw record van ruim 56 miljard euro. ''De afzet zal in het lopende jaar opnieuw een record bereiken,'' denkt BMW-topman Norbert Reithofer. Het tweede autobedrijf van Europa PSA, de holding van Peugeot en Citroën, zette 3.233.000 wagens af, 3,8 procent meer dan een jaar eerder. PSA verkocht meer dan een miljoen auto's die minder dan 140 g/km CO2 uitstoten. Renault noteerde na het slechte 2006 een plus van 2,2 procent bij de groepsmerken, goed voor 2,48 miljoen eenheden. Buiten Europa liepen de verkopen 16,5 procent op, waarmee deze markten nu goed zijn voor een derde van de omzet. De topspeler is de Logan van Dacia , die 48 procent hoger uitkwam. Ford wist in Europa de winst meer dan te verdubbelen (997 miljoen dollar). Het merk leverde 6.553.000 eenheden aan de dealers af, 44 duizend minder dan een jaar eerder. General Motors verkocht volgens voorlopige cijfers 9.369.524 auto's en trucks, drie procent meer een jaar eerder. Trots zijn de Amerikanen vooral op de prestaties in China , waar ze meer dan een miljoen wagens wisten af te zetten. Records boekte men ook in Rusland en Brazilië. Ook Mercedes boekte de beste verkopen in de geschiedenis van het bedrijf. De verkopen van Mercedes en Smart gingen met twee procent omhoog, naar 1.285.900 eenheden, waarbij Mercedes met 1.185.300 auto's ruim drie procent groei haalde.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding