Ondanks zware omstandigheden hebben toeleveranciers van de auto-industrie in de afgelopen jaren boven verwachting gepresteerd, concludeert Roland Berger Strategy Consultants. Die deed wereldwijd onderzoek onder vierhonderd organisaties in de auto-industrie. Onder de ’top-performers’ scharen zich dus ook Nederlandse spelers. Roland Berger ziet dan ook kansen voor Nederlandse leveranciers om de prominente positie in de mondiale markt te versterken. TomTom, NXP en bijvoorbeeld ook Philips doen het in deze markt erg goed, zo meldt het onderzoek. ‘De groeiende vraag naar elektronica en software, in combinatie met de opkomst van focus op infotainment en interieur, maken dat Nederland ook in deze moeilijke tijd kansen heeft de positie te versterken’. Toeleveranciers van de auto-industrie bevinden zich wereldwijd in een lastige situatie. De druk is de afgelopen twaalf maanden drastisch toegenomen. Fabrikanten hebben te maken met een prijsbewuste consument en eisen daarom van hun leveranciers nog hogere kortingen. Tegelijkertijd stijgen ook de kosten voor de leveranciers door de duurder wordende energie en ruwe materialen. Ondanks de druk en de hevige concurrentie – vooral van nieuwe spelers in opkomende markten – zijn de gemiddelde omzetcijfers van toeleveranciers hoog gebleven. Roland Berger verwacht dat deze ook in 2008 licht stijgen. Er is een aantal spelers, waaronder Nederlandse, die kunnen bogen op een recordgroei in verkoopaantallen en winst, aldus Roland Berger. Ook in 2008 zullen deze leveranciers naar verwachting op volle toeren draaien door de stabiele groei in de hele auto-industrie. Bovendien hebben de leveranciers in de laatste jaren actief de kosten gereduceerd, vaak effectiever dan de fabrikanten. In veel gevallen is bovendien een deel van de onderzoeksactiviteiten overgeheveld van fabrikant naar toeleveranciers en daardoor zijn omzetten gestegen. Er lijkt dus sprake te zijn van een paradoxale situatie, waar marktomstandigheden enerzijds zwaar zijn, veel spelers in nood geraken, maar tegelijkertijd ook recordwinsten worden geboekt. ‘Als je wereldwijd de prestaties van de toeleveranciers vergelijkt, blijkt dat het verschil tussen de topperformers en de minder succesvolle bedrijven fors is gegroeid. Van de goed presterende bedrijven komt een steeds groter deel uit opkomende markten China, India en Rusland. Maar er zijn dus ook Nederlandse bij, dat is het goede nieuws.