Pininfarina's raken meerderheid kwijt

Pininfarina zal aandelen uitgeven ter waarde van honderd miljoen euro. Het bedrijf ziet zijn schulden stijgen.

Dat betekent wel dat de familie Pininfarina de meerderheid in het bedrijf zal verliezen. Op het moment hebben zij ongeveer 55 procent van het stemrecht in handen, zo meldt Automotive News Europe. Pininfarina vertrouwt ook op de steun van de Franse accuspecialist Vincent Bollore. In december 2007 is aangekondigd dat Pininfarina en Bollore elektrische auto’s gaan bouwen vanaf 2010 die men wil verkopen in Europa, de VS en Japan. Beide bedrijven gaan in een 50-50 joint venture vijftienduizend auto’s per jaar maken, zo is het plan. In het afgelopen jaar heeft Pininfarina een verlies geleden van 115 miljoen euo, terwijl dat in 2006 nog(maar) 22 miljoen was. De omzet steeg naar 670 miljoen euro. De schulden namen toe van 130 miljoen in 2006 tot 185 miljoen in 2007. Ook dit jaar zal het bedrijf verlies lijden. Het rekent op een break-even in 2009.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Pininfarina's raken meerderheid kwijt - Automobielmanagement.nl

Pininfarina's raken meerderheid kwijt

Pininfarina zal aandelen uitgeven ter waarde van honderd miljoen euro. Het bedrijf ziet zijn schulden stijgen.

Dat betekent wel dat de familie Pininfarina de meerderheid in het bedrijf zal verliezen. Op het moment hebben zij ongeveer 55 procent van het stemrecht in handen, zo meldt Automotive News Europe. Pininfarina vertrouwt ook op de steun van de Franse accuspecialist Vincent Bollore. In december 2007 is aangekondigd dat Pininfarina en Bollore elektrische auto’s gaan bouwen vanaf 2010 die men wil verkopen in Europa, de VS en Japan. Beide bedrijven gaan in een 50-50 joint venture vijftienduizend auto’s per jaar maken, zo is het plan. In het afgelopen jaar heeft Pininfarina een verlies geleden van 115 miljoen euo, terwijl dat in 2006 nog(maar) 22 miljoen was. De omzet steeg naar 670 miljoen euro. De schulden namen toe van 130 miljoen in 2006 tot 185 miljoen in 2007. Ook dit jaar zal het bedrijf verlies lijden. Het rekent op een break-even in 2009.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding