De omzet steeg met 3,8 procent tot bijna 109 miljard euro en de kosten van de omzet stegen met slechts 1,7 procent. Daarom steeg de operationele winst tot 6,2 miljard euro. Dat is meer dan drie keer zoveel als vorig jaar. Volgens topman Winterkorn begint het modeloffensief zijn vruchten af te werpen waardoor het VW-concern op een totale afzet kwam van 6,2 miljoen eenheden, acht procent meer dan in 2006. Alle acht de merken van het concern zouden aan de toename hebben bijgedragen. In 2011 wil het VW-concern acht miljoen auto’s verkopen en zich meer internationaal oriënteren. Er wordt consequent gezocht naar mobiliteitsoplossingen voor afzonderlijke landen. “We richten ons productgamma op regionale mobiliteitsbehoeften”, aldus Winterkorn. Maar ook de traditionele markten Duitsland en West-Europa wil Volkswagen zijn aandeel verder uitbreiden. En in de VS, waar het maar niet erg wil vlotten. Om dat allemaal te bereiken moeten er twintig additionele modellen worden geproduceerd, met name suv’s, vans en pick-ups. Het offensief moet samengaan met een verbeterde productiviteit, die moet elk jaar met tien procent verbeteren. Volkswagen heeft de milieuproblematiek de hoogste prioriteit gegeven en het doel is de afhankelijkheid van aardolie en gas te verminderen door verderen optimaliseren van de TDI- en TSI-technologie. Maar anderzijds werkt het concern ook aan hybride aandrijvingen, brandstofcellen en elektrische plug-in aandrijvingen. Winterkorn verklaarde dat hij ‘pal achter Scania staat’. Scania is inmiddels in meerderheid eigendom van Volkswagen en de marktkansen zullen nu nog beter benut worden, aldus de ceo. Over de overname van zijn concern door Porsche is officieel niet meer medegedeeld dan dat men zich verheugt op de nog intensievere samenwerking’. De individuele bedrijven hebben allemaal bijgedragen aan de resultaatverbetering maar de een wel veel meer dan de ander. De geldmachine blijft vooralsnog Audi met een operationele winst van 2,7 miljard. Dan volgt Volkswagen met 1,9 miljard, Skoda met 712 miljoen, Bentley met 155 miljoen en Seat met acht miljoen. Lamborghini heeft zich ‘positief’ ontwikkeld (zonder cijfer) en over Bugatti wordt niet verder gesproken. Maar de afdeling financial services noemt men weer wel: die droeg namelijk een miljard euro bij aan het resultaat. Voor het komende jaar verwacht de VW-top een verder verbeterd operationeel resultaat door de continue optimalisering van de processen en een consequente kostendiscipline. Meer over VW, Porsche en Scania in AM nummer 5 van 14 maart