Hij refereerde daarmee aan de acht bestaande VW-merken plus het inmiddels ingelijfde Scania, dus samen negen. Een tiende merk sloot hij niet uit maar daarmee zou het niet om MAN gaan, hoewel dat eerder wel door Winterkorn is gesuggereerd in een artikel in Wirtschaftwoche. MAN is de Duitse concurrent van Scania en Volkswagen heeft een aandeel van bijna dertig procent in MAN. Het Volkswagen-concern heeft nu de merken VW, VW Nutzfahrzeuge, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti en Scania. Op zijn beurt wordt Volkswagen in de komende periode helemaal overgenomen door Porsche dat al een nieuwe holding heeft opgericht, namelijk Porsche Automobil Holding SE. Volkswagen wil op termijn Toyota voorbijstreven in aantallen, winstgevendheid, kwaliteit en klanttevredenheid, dat heeft het concern in het afgelopen jaar al vaker gezegd. Daarvoor moet men voor de verschillende regio’s op de wereld aangepaste producten maken, denkt het management nu. Het idee van één auto voor de hele wereld (de Ford world car) is ‘dood en begraven’, beweert ceo Winterkorn. Volkswagen zal in zijn streven wel een oplossing moeten verzinnen voor het Amerikaanse probleem dat wordt veroorzaakt door de zwakke dollar. In de VS staat VW niet sterk omdat het bedrijf geen productie ter plekke heeft en dus al snel een hoge kostprijs heeft. De marges zijn daarom zeer slecht. Volkswagen overweegt al enige tijd een fabriek te bouwen in de VS voor de ‘midsize’ sedan, in samenwerking met dochter Audi. Men wil daar deze zomer een besluit over nemen, zo meldt de zakenkrant Financial Times.