Maar om succesvol te blijven, moet er héél wat gebeuren, zei Erich Schmitt, de Duitse topman van Seat (ex-Audi) tijdens de presentatie van de jaarcijfers vandaag (27 maart). Hoe mager ook het winstje, de zwarte cijfers werden wel een jaar eerder geschreven dan verwacht. Topman Schmitt, in 2006 aangetreden om Seat te redden, lijkt er flink de wind onder de hebben. Hij kondigt een modellenoffensief aan: in de komende jaren moeten er veertig nieuwe modellen en modelvarianten op de markt verschijnen. Maar wellicht nog belangrijker: er moeten nieuwe markten worden aangeboord. "We moeten groeien om te overleven", aldus Schmitt. In de komende weken worden er al knopen doorgehakt, zo meldde de topman. Zoals de ontwikkeling van een nieuwe model, in de conceptfase Triba genaamd. Het is voor tachtig procent zeker dat dit model geproduceerd gaat worden, zei Schmitt. Eind dit jaar zal er ook een model aankomen boven de Leon; een model dus boven het C-segment. Van de zomer komt de nieuwe Ibiza naar verwachting op de markt. Maar ook zal gekeken worden naar nieuwe fabrieken; Seat wil in 2018 minimaal achthonderdduizend auto´s produceren, de capaciteit in Martorell is hooguit 550 duizend. Vorig jaar werden er 431 duizend auto´s afgeleverd. Hoeveel er straks in Spanje blijft worden geproduceerd, is overigens onduidelijk. De loonkosten drukken zwaar op het resultaat van Seat, vooral vanwege de hoge inflatie. Ter illustratie: de personeelskosten zijn bij Seat vorig jaar gestegen ondanks dat de laatste jaren flink is gesneden in het personeelsbestand. De komende CAO-onderhandelingen in Spanje zullen volgens Schmitt meer duidelijkheid moeten geven. Meer in AM nr 7 van 11 april.