Het gaat het personeel simpelweg om meer geld. De rechter moet vanmiddag beslissen of de staking wel mag. De directie van Automobile Dacia heeft verklaard dat minder dan de helft van de dertienduizend personeelsleden de stakingsoproep heeft getekend. Bovendien zou de personeelsvertegenwoordiging zich niet correct de noodzakelijke stappen hebben doorlopen. De staking kost Dacia tien miljoen euro per dag, zo meldt Autmobilwoche. Er wordt nu al drie weken gestaakt want de arbeiders willen niet ‘de nieuwe slaven’ zijn. Het management van Dacia heeft een aanbod gedaan van een loonsverhoging van ongeveer vierhonderd lei (110 euro). Dat is het dubbele van het eerste aanbod. Maar de werknemers willen 550 lei (150 euro) en een winstdelingsregeling, hogere gratificaties met Pasen en Kerst en meer korting op een Dacia auto. Volgens het bureau voor statistiek verdiende een werknemer in de Roemeense autofabriek eind 2007 ongeveer vierhonderd euro in de maand. Renault bouwt in Roemenië de Dacia Logan en is daarmee zeer succesvol, wat het belang van Dacia voor het Franse concern alleen maar groter maakt en dat weten de Roemeense arbeiders natuurlijk ook. Vorig jaar kwamen er in Pitesti 230 duizend auto’s van de band waarvan ruim de helft wordt geëxporteerd. In 2008 moet de capaciteit worden opgevoerd naar 350 duizend eenheden.