Intensievere samenwerking Toyota, Subaru en Daihatsu

Toyota , Fuji Heavy Industries en Daihatsu gaan hun samenwerking bij research and development vergroten en meer samenwerken op productgebied.

Om de samenwerking handen en voeten te geven, zal Toyota zijn aandeel in Fuji Heavy Industries vergroten van 8,7 procent naar 16,5 procent. FHI, eigenaar van Subaru, zal het geld dat Toyota hiervoor betaalt (ongeveer 300 miljoen dollar) gebruiken om in Japan een nieuwe fabriek te bouwen waar de sportauto zal worden gebouwd. Topman Watanabe van Toyota zei ‘opgewonden’ te zijn over die nieuwe auto die eind 2011 op de markt moet komen en een motor zal krijgen van FHI. Aan de andere kant gaat ‘small car specialist’ Daihatsu, voor ruim 51 procent eigendom van Toyota, met speciale kleine auto’s en een versie van zijn compacte Coo bijdragen leveren aan het productgamma van Fuji. Daihatsu maakt nu al de Subaru Justy voor de Europese markt. Toyota krijgt nu meer grip op Fuji Heavy Industries dat het moeilijk heeft, met name op de krimpende thuismarkt. FHI verkocht vorig jaar minder dan een half miljoen auto’s wereldwijd met een operationele marge van drie procent. Toyota zal dit jaar meer dan tien miljoen auto’s verkopen en zit momenteel op een operationele winstmarge van 9,5 procent. De afspraak tussen de drie bedrijven laat zien dat er druk staat op de Japanse bedrijven om schaalvoordelen te realiseren om beter te kunnen concurreren in de markt die steeds verder globaliseert. De druk ten gevolge van hoge ontwikkelingskosten en de noodzaak te kunnen voldoen aan de emissie-eisen zal (ook) Japanse fabrikanten dwingen tot verdere samenwerking.

Intensievere samenwerking Toyota, Subaru en Daihatsu - Automobielmanagement.nl

Intensievere samenwerking Toyota, Subaru en Daihatsu

Toyota , Fuji Heavy Industries en Daihatsu gaan hun samenwerking bij research and development vergroten en meer samenwerken op productgebied.

Om de samenwerking handen en voeten te geven, zal Toyota zijn aandeel in Fuji Heavy Industries vergroten van 8,7 procent naar 16,5 procent. FHI, eigenaar van Subaru, zal het geld dat Toyota hiervoor betaalt (ongeveer 300 miljoen dollar) gebruiken om in Japan een nieuwe fabriek te bouwen waar de sportauto zal worden gebouwd. Topman Watanabe van Toyota zei ‘opgewonden’ te zijn over die nieuwe auto die eind 2011 op de markt moet komen en een motor zal krijgen van FHI. Aan de andere kant gaat ‘small car specialist’ Daihatsu, voor ruim 51 procent eigendom van Toyota, met speciale kleine auto’s en een versie van zijn compacte Coo bijdragen leveren aan het productgamma van Fuji. Daihatsu maakt nu al de Subaru Justy voor de Europese markt. Toyota krijgt nu meer grip op Fuji Heavy Industries dat het moeilijk heeft, met name op de krimpende thuismarkt. FHI verkocht vorig jaar minder dan een half miljoen auto’s wereldwijd met een operationele marge van drie procent. Toyota zal dit jaar meer dan tien miljoen auto’s verkopen en zit momenteel op een operationele winstmarge van 9,5 procent. De afspraak tussen de drie bedrijven laat zien dat er druk staat op de Japanse bedrijven om schaalvoordelen te realiseren om beter te kunnen concurreren in de markt die steeds verder globaliseert. De druk ten gevolge van hoge ontwikkelingskosten en de noodzaak te kunnen voldoen aan de emissie-eisen zal (ook) Japanse fabrikanten dwingen tot verdere samenwerking.