BMW is blij met oudere werknemers

Oudere werknemers zijn even efficiënt als hun jongere collega’s en leveren betere kwaliteit af.

Dat is de conclusie van BMW na een experiment met de inzet van relatief oude werknemers aan de productielijn in de fabriek in het Duitse Dingolfing. BMW wilde met het experiment de arbeidspopulatie simuleren zoals die er wellicht over tien jaar uit zal zien. Bij de pilot bedroeg de gemiddelde leeftijd van de werknemers 47 jaar, oftewel acht jaar ouder dan het huidige gemiddelde in de fabrieken van BMW. De autofabrikant verwacht dat het aandeel 50-plussers de komende tien jaar zal stijgen van veertien procent naar 37 procent van het totale personeelsbestand. De personeelsdirecteur van BMW, Ernst Baumann, noemt het experiment bijzonder succesvol. “Na zes maanden is duidelijk geworden dat een oudere arbeidspopulatie geen nadelen biedt. Integendeel, oudere werknemers leveren een betere kwaliteit terwijl de efficiëntie in de fabriek even hoog bleef”. BMW voerde wel een aantal aanpassingen door in de fabriek. Zo werd er een houten vloer aangelegd om de rug van de werknemers te sparen en kreeg het personeel speciale schoenen, ergonomische stoelen en grotere beeldschermen. De aanpassingen zullen ook in de andere fabrieken worden doorgevoerd, inclusief de productievestiging van Magna Steyr in Oostenrijkse Graz. In deze fabriek loopt momenteel de X3 van de band en in de toekomst zal Magna Steyr in Graz voor BMW de Mini Crossman (een SUV versie) gaan bouwen. (bron: autointernationaal.nl)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

BMW is blij met oudere werknemers - Automobielmanagement.nl

BMW is blij met oudere werknemers

Oudere werknemers zijn even efficiënt als hun jongere collega’s en leveren betere kwaliteit af.

Dat is de conclusie van BMW na een experiment met de inzet van relatief oude werknemers aan de productielijn in de fabriek in het Duitse Dingolfing. BMW wilde met het experiment de arbeidspopulatie simuleren zoals die er wellicht over tien jaar uit zal zien. Bij de pilot bedroeg de gemiddelde leeftijd van de werknemers 47 jaar, oftewel acht jaar ouder dan het huidige gemiddelde in de fabrieken van BMW. De autofabrikant verwacht dat het aandeel 50-plussers de komende tien jaar zal stijgen van veertien procent naar 37 procent van het totale personeelsbestand. De personeelsdirecteur van BMW, Ernst Baumann, noemt het experiment bijzonder succesvol. “Na zes maanden is duidelijk geworden dat een oudere arbeidspopulatie geen nadelen biedt. Integendeel, oudere werknemers leveren een betere kwaliteit terwijl de efficiëntie in de fabriek even hoog bleef”. BMW voerde wel een aantal aanpassingen door in de fabriek. Zo werd er een houten vloer aangelegd om de rug van de werknemers te sparen en kreeg het personeel speciale schoenen, ergonomische stoelen en grotere beeldschermen. De aanpassingen zullen ook in de andere fabrieken worden doorgevoerd, inclusief de productievestiging van Magna Steyr in Oostenrijkse Graz. In deze fabriek loopt momenteel de X3 van de band en in de toekomst zal Magna Steyr in Graz voor BMW de Mini Crossman (een SUV versie) gaan bouwen. (bron: autointernationaal.nl)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding