Niets leek een overname van Volkswagen door Porsche in de weg te staan. Maar de steenrijke sportwagenbouwer heeft buiten de waard gerekend. In dit geval heet die Bernd Osterloh, de machtige voorzitter van de ondernemingsraad van Volkswagen. De ondernemingsraad dreigt nu met een staking. Het veel kleinere maar zeer winstgevende Porsche verwierf afgelopen jaar al 31 procent van de aandelen in Europa’s grootste autofabrikant en regelde bij de bank een financiering voor uitbreiding van dat belang tot boven de vijftig procent. De plannen werden door de directie van Volkswagen hartelijk begroet en dan in het bijzonder door Ferdinand Piëch, de voorzitter van de raad van commissarissen, die met zijn familie ook een fors belang heeft in Porsche. Porsche-baas Wendelin Wiedeking zou graag zien dat een bepaalde beschermingsconstructie verdwijnt bij Volkswagen, namelijk dat voor belangrijke beslissingen minimaal tachtig procent van de stemmen nodig is. Dat Porsche straks een meerderheidsbelang heeft, doet er niet toe. De constructie is ooit in het leven geroepen om Volkswagen te beschermen tegen vijandige overnames. En wat Osterloh betreft is Wiedeking zo’n vijand. De topman van Porsche werd twee jaar geleden nog als held binnengehaald maar de ondernemingsraad van Volkswagen beschouwd hem inmiddels als de boeman die in feite geen haar beter is dan de hedgefondsen tegen wie Wiedeking zei Volkswagen te willen beschermen. Men is bang dat de koele Wiedeking grote bezuinigingen zal doorvoeren bij Volkswagen. De Porsche-topman vindt het namelijk maar niks dat het veertig keer zo grote Volkswagen niet in staat is meer winst te maken dan de kleine sportwagenfabrikant. Wiedeking gaf in een interview vorig jaar aan dat er bij Volkswagen wat hem betreft geen ‘heilige koeien’ zijn. Hiermee waren de poppen aan het dansen want de ondernemingsraad legde dit uit als een regelrechte oorlogsverklaring en een vooraankondiging van een forse ontslagronde bij Volkswagen. De Porsche-holding kwam daarna, in een poging om de schade te beperken, met sussende woorden over ‘gemeenschappelijk en eerlijk, collegiaal partnerschap’ maar op de werkvloer van Volkswagen gelooft bijna niemand dat meer. Kan Porsche dan niet even doorpakken en zijn belang in Volkswagen opvoeren tot boven de tachtig procent? Financieel gezien wel, want het gaat om een uitstekende belegging. Maar de deelstaat Nedersaksen heeft met 21procent een cruciaal belang in Volkswagen. En de deelstaat is geenszins van plan te verkopen. ‘Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks’ is nu de strategie van Wiedeking. Bij de Europese Commissie heeft hij reeds met succes gewezen op het concurrentievervalsende karakter van de beschermingsconstructie. De deelstaat kan allerlei vertragingstactieken toepassen om uitvoering van het Europese besluit te traineren maar Wiedeking weet dat Nedersaksen uiteindelijk aan het kortste eind zal trekken. Hij voert de druk dan ook flink op om elke vorm van weerstand te laten varen. De ondernemingsraad van Volkswagen dreigt nu met een staking. Gisteren werden als waarschuwing al ‘informatiebijeenkomsten’ georganiseerd en kwam de productie een half uur stil te liggen. Ook gisteren werd er voor de deuren van de zaal waar de Algemene Aandeelhoudersvergadering plaatsvond gedemonstreerd. Om de macht van de deelstaat te beperken heeft Wiedeking vandaag geprobeerd op de aandeelhoudersvergadering de grens voor het vetorecht te verhogen tot 25 procent maar het is hem niet gelukt. Want uiteraard stemde de deelstaat Nedersaksen tegen. Vermoedelijk zal Wiedeking nu kiezen voor een (langdurig) juridisch traject. Hij gokt erop dat hij een langere adem heeft dan Osterloh en de hem steunende deelstaatpremier Christian Wulff. Slaagt hij in zijn missie, en wordt de vetomacht van de deelstaat gebroken, dan zal Volkswagen eindelijk een ‘normaal’ bedrijf kunnen worden. Helaas geen zelfstandig bedrijf meer, maar een filiaal van een sportwagenfabrikant. Dat er voor Volkswagen niet meer in het vat zit, blijkt uit de naam die de tactloze Wiedeking voor de nieuwe holding heeft bedacht. Daarin ontbreekt namelijk de naam Volkswagen, iets wat volgens Osterloh duidt op Wiedekings wens tot volledige dominantie. Voor de ondernemingsraadvoorzitter is het onbestaanbaar dat één van Duitsland’s belangrijkste ondernemingen die als geen ander geassocieerd wordt met de wederopbouw na de oorlog, juridisch ophoudt te bestaan. Helemaal omdat het om Europa’s grootste autofabrikant gaat met de aspiratie om de mondiale nummer één te worden. Voor wat betreft deze laatste doelstelling zal er geen verschil van mening zijn tussen Wiedeking en Osterloh. Het is meer de manier waarop dat moet gebeuren. (bron: www.autointernationaal.nl)