Kerkorian zal zich bij Ford vast niet afzijdig houden

Kirk Kerkorian heeft nu aandelen in drie grote Amerikaanse autofabrikanten. De negentigjarige zal zich vast niet op de achtergrond houden, gezien de ervaringen met Chrysler en GM.

Volgens analisten zou hij weleens een irritatie kunnen worden voor Alan Mulally, de topman van Ford die door Kerkorian de hemel in geprezen is voor de behaalde resultaten. Want de oude rijke is een zeer controversiële figuur. In de beginjaren negentig deed Kerkorian een mislukt bod op Chrysler maar stemde in 1998 voor de ‘fusie’ met Daimler-Benz, wat achteraf als een ramp gezien wordt. Later sleepte hij de Duitsers voor de rechter over de fusie. Bij GM zei hij dat hij een passieve investeerder zou zijn maar toen hij tien procent van het bedrijf in handen had bedong hij een zetel in de raad van commissarissen voor zijn zetbaas Jerry York. Hij dwong GM gesprekken te voeren met Renault-Nissan over een drieweg-alliantie. De discussie hield maanden aan maar het ging niet door omdat het bestuur van GM uiteindelijk tegenstemde, overigens inclusief Jerry York. Toen verkocht Kerkorian zijn aandelen weer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Kerkorian zal zich bij Ford vast niet afzijdig houden - Automobielmanagement.nl

Kerkorian zal zich bij Ford vast niet afzijdig houden

Kirk Kerkorian heeft nu aandelen in drie grote Amerikaanse autofabrikanten. De negentigjarige zal zich vast niet op de achtergrond houden, gezien de ervaringen met Chrysler en GM.

Volgens analisten zou hij weleens een irritatie kunnen worden voor Alan Mulally, de topman van Ford die door Kerkorian de hemel in geprezen is voor de behaalde resultaten. Want de oude rijke is een zeer controversiële figuur. In de beginjaren negentig deed Kerkorian een mislukt bod op Chrysler maar stemde in 1998 voor de ‘fusie’ met Daimler-Benz, wat achteraf als een ramp gezien wordt. Later sleepte hij de Duitsers voor de rechter over de fusie. Bij GM zei hij dat hij een passieve investeerder zou zijn maar toen hij tien procent van het bedrijf in handen had bedong hij een zetel in de raad van commissarissen voor zijn zetbaas Jerry York. Hij dwong GM gesprekken te voeren met Renault-Nissan over een drieweg-alliantie. De discussie hield maanden aan maar het ging niet door omdat het bestuur van GM uiteindelijk tegenstemde, overigens inclusief Jerry York. Toen verkocht Kerkorian zijn aandelen weer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding