Ghosn is toch geen superman

De kleine Braziliaan schijnt zo zoetjesaan moe te worden van de hoeveelheid werk die zijn twee ceo-schappen met zich mee brengen. Hij zou nu overwegen er één op te geven.

Ghosn (54) was eerst ceo van Nissan en werd drie jaar geleden ook ceo van Renault, als opvolger van Schweitzer. Hij aarzelde niet beide functies te accepteren en pendelt sindsdien heen en weer tussen Tokio en Parijs. Bovendien vliegt hij de wereld rond om afspraken te maken over allerlei nieuwe vormen van samenwerking. Een commentator in de zakenkrant Financial Times weet dat Ghosn toch wel vermoeid begint te raken en heeft laten doorschemeren dat hij één van de twee topfuncties wil overdragen aan een ander. Momenteel heeft Ghosn veel zorgen over de financiële doelstellingen van Renault die hij zelf heeft geformuleerd voor het jaar 2009. Maar zijn dubbelfunctie opgeven zal niet eenvoudig zijn. Als hij zijn positie bij Nissan opgeeft, zou Renault (dat een aandeel van 44 procent heeft in Nissan) zijn grip op de Japanse fabrikant kunnen verliezen. Dat is gevaarlijk omdat Renault erg afhankelijk is van de (relatief goede) financiële resultaten van Nissan. En zijn positie opgeven bij Renault is nog moeilijker, want Renault is immers het moederbedrijf van de alliantie. Een wijziging in de top van Renault zou dus het risico inhouden dat er meer wijzigingen komen in de alliantiestructuur.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Ghosn is toch geen superman - Automobielmanagement.nl

Ghosn is toch geen superman

De kleine Braziliaan schijnt zo zoetjesaan moe te worden van de hoeveelheid werk die zijn twee ceo-schappen met zich mee brengen. Hij zou nu overwegen er één op te geven.

Ghosn (54) was eerst ceo van Nissan en werd drie jaar geleden ook ceo van Renault, als opvolger van Schweitzer. Hij aarzelde niet beide functies te accepteren en pendelt sindsdien heen en weer tussen Tokio en Parijs. Bovendien vliegt hij de wereld rond om afspraken te maken over allerlei nieuwe vormen van samenwerking. Een commentator in de zakenkrant Financial Times weet dat Ghosn toch wel vermoeid begint te raken en heeft laten doorschemeren dat hij één van de twee topfuncties wil overdragen aan een ander. Momenteel heeft Ghosn veel zorgen over de financiële doelstellingen van Renault die hij zelf heeft geformuleerd voor het jaar 2009. Maar zijn dubbelfunctie opgeven zal niet eenvoudig zijn. Als hij zijn positie bij Nissan opgeeft, zou Renault (dat een aandeel van 44 procent heeft in Nissan) zijn grip op de Japanse fabrikant kunnen verliezen. Dat is gevaarlijk omdat Renault erg afhankelijk is van de (relatief goede) financiële resultaten van Nissan. En zijn positie opgeven bij Renault is nog moeilijker, want Renault is immers het moederbedrijf van de alliantie. Een wijziging in de top van Renault zou dus het risico inhouden dat er meer wijzigingen komen in de alliantiestructuur.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding