Nissan ziet dertig procent lagere winst

De kostenstijgingen zijn ‘absoluut angstaanjagend’, zegt Nissan. De operationele winst was 4,9 miljard euro oftewel 7,3 procent. Hij was wel iets gestegen maar lager dan de doelstelling.

Nissan voorspelt dat de kostenstijgingen van staal en andere grondstoffen, de dure yen en de kwakkelende VS-markt zullen resulteren in een dertig procent lagere winst in het komende boekjaar. Nissan is in grootte de derde autofabrikant van Japan en is voor 44 procent eigendom van Renault. Het bedrijf miste zijn zelfgeformuleerde winstdoelstelling voor het tweede achtereenvolgende jaar in het boekjaar dat op 31 maart afliep. Maar topman Ghosn heeft verklaard dat het komt omdat ‘alle omgevingsfactoren negatief zijn behalve die in de opkomende markten’. Hij noemde de prestaties van Nissan niet super maar toch nog steeds erg goed, zo meldt Financial Times. Het niet halen van de target kan de discussie weer aanzwengelen dat Carlos Ghosn niet de ceo van beide alliantiebedrijven moet zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Nissan ziet dertig procent lagere winst - Automobielmanagement.nl

Nissan ziet dertig procent lagere winst

De kostenstijgingen zijn ‘absoluut angstaanjagend’, zegt Nissan. De operationele winst was 4,9 miljard euro oftewel 7,3 procent. Hij was wel iets gestegen maar lager dan de doelstelling.

Nissan voorspelt dat de kostenstijgingen van staal en andere grondstoffen, de dure yen en de kwakkelende VS-markt zullen resulteren in een dertig procent lagere winst in het komende boekjaar. Nissan is in grootte de derde autofabrikant van Japan en is voor 44 procent eigendom van Renault. Het bedrijf miste zijn zelfgeformuleerde winstdoelstelling voor het tweede achtereenvolgende jaar in het boekjaar dat op 31 maart afliep. Maar topman Ghosn heeft verklaard dat het komt omdat ‘alle omgevingsfactoren negatief zijn behalve die in de opkomende markten’. Hij noemde de prestaties van Nissan niet super maar toch nog steeds erg goed, zo meldt Financial Times. Het niet halen van de target kan de discussie weer aanzwengelen dat Carlos Ghosn niet de ceo van beide alliantiebedrijven moet zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding