Voer voor ophef en advocaten, deze advertentie van pkw.de (‘Das Autoportal für Deutschland’) in Duitsland. Hij hangt op posters op wc’s in tankstations en Rastätten en in chocoladeletters staat er de kop: ‘Deutschland verkauft sein Auto’. En daaronder dus die wat kleiner afgedrukte tekst over student Janine naast een foto van de hoogblonde jonge Janine.

De vereniging van hogescholen en universiteiten is ziedend, begrijpen we van het Duitse marketingvakblad Werben & Verkaufen. Die klaagt pkw.de aan. Kwetsend, vinden ze de reclame, beledigend. Vooral voor de beroepseer van leraren en hoogleraren aan Duitse universiteiten en hogescholen. Ze eisen terugtrekken. Anders een verbod, want als pkw.de de reclame niet weghaalt, nemen ze straf- en civielrechtelijke stappen.

Pkw.de begrijpt de ophef niet en spreekt van een satire. ‘Het is een bewuste karikatuur van de werkelijkheid’, sust advocaat Alexander Graf von Kalckreuth. ‘Wie deze reclameboodschap leest, moet ervan overtuigd raken dat hij bij de verkoop van zijn auto beter pkw.de kan inschakelen dan een ander medium omdat ie dan meer voor zijn auto kan vangen.’