In 2008 vinden 3,6 tot 3,8 miljoen nieuwe of geïmporteerde auto’s via de dealer hun weg naar de Russische automobilist. Die groei zet explosief door tot een piek van zes miljoen auto’s in 2014. Zie de website van PwC.

 

Momenteel is de marge op nieuwe auto’s de belangrijkste inkomstenbron. Daarmee wijkt het businessmodel duidelijk af van dat van de westerse collega’s. In de komende jaren zullen de aftersales-werkzaamheden in de Russische werkplaatsen sterk toenemen om uiteindelijk de belangrijkste winstmaker te worden. Zoals dat in West-Europa al jaren het geval is. Het volwassen worden van de markt betekent ook dat de onderlinge concurrentie toeneemt en kennis van moderne autotechniek een must is om succesvol te blijven.

 

De occasionhandel wordt bovendien een belangrijke pijler. In het huidige Russische businessmodel ontbreekt dit grotendeels omdat de lopende belastingregels veroorzaken dat er twee keer btw wordt berekend over een gebruikte auto. Het leeuwendeel van de occasions wordt daarom via internet of de krant verkocht. Dealerbedrijven roepen veelal de hulp in van tussenpersonen en agentschappen.

 

De Russische premier heeft een aanpassing van de btw-regels aangekondigd waarmee de weg vrij is voor de dealers om onder normale condities occasions aan te bieden. Met de wetenschap dat in West-Europa voor elke nieuwe auto ook twee gebruikte exemplaren van eigenaar wisselen, begint het ondernemen voor Russische autobedrijven nu eigenlijk pas.