De Zweedse autofabrikant heeft dit doel vastgelegd in een toekomstplan. Claes Tingvall, directeur verkeersveiligheid van het Zweedse ministerie van Verkeer, spreekt volgens het AD van de grootste revolutie in de auto-industrie sinds de introductie van de veiligheidsgordel.

Elk jaar komen wereldwijd 1,2 miljoen mensen in het verkeer om het leven en vijftig miljoen mensen raken gewond. "Als het om de toekomst gaat, moeten we niet langer accepteren dat mensen gewond raken in het verkeer", stelt Jan Ivarsson, hoofd veiligheidsstrategie bij Volvo.

Vliegtuigongeluk

"We accepteren niet dat mensen hun leven verliezen tijdens een vliegtuigongeluk, waarom zouden we dat tijdens een verkeersongeval wel accepteren?"

Nu al worden in een rap tempo nieuwe veiligheidssnufjes aan auto’s toegevoegd, die ongevallen helpen te voorkomen. Radar, videocamera’s, laser en infrarood rukken op. Steeds meer auto’s hebben een systeem dat automatisch afstand houdt en begint te remmen als een botsing dreigt.

Ook worden auto’s vaker voorzien van systemen die voorkomen dat de auto van de weg raakt. Camera’s bewaken dan de rijstrook en zodra de auto de lijn op de weg overschrijdt, volgt een waarschuwing of wordt teruggestuurd.