Vermoedelijk bood het Daimler-concern daarbij de beste vooruitzichten, want inmiddels is Daimler exclusief met Troika in onderhandeling, waarbij inmiddels zelfs al een due diligence procedure is gestart.

De Russische truckmarkt floreert uitstekend. Vorig jaar was het land al goed voor een afzet van 154 duizend eenheden boven zes ton gvw en voor de komende twee jaar wordt op een groei van twintig procent gerekend. Kamaz haalde vorig jaar een marktaandeel van dertig procent en een omzet van 3,8 miljard VS-dollar. Een kwart van de productie word geëxporteerd, voornamelijk naar Kazachstan, Oekraïne en Azië. Daimler Trucks verkocht in Rusland vorig jaar dertienhonderd vrachtwagens, wat al 58 procent meer was dan in 2006. Met de merken Mercedes-Benz, Fuso en Freightliner is Daimler met een aandeel van 25 procent marktleider in het segment van geïmporteerde gebruikte trucks. Om deze ontwikkeling verder te stimuleren wordt het verkoop- en servicenetwerk van Daimler Trucks in Rusland tussen nu en 2010 uitgebreid van 30 tot 48 vestigingen.

 

Daimler zegt er naar te streven voor het eind van het jaar een beslissing over een deelname in Kamaz te nemen.