GM maakte onlangs nog bekend dat in het tweede kwartaal een verlies is geleden van 15,5 miljard dollar en kondigde een banenverlies van nog eens vijfduizend man kantoorpersoneel aan. Verder heeft hij plannen in voorbereiding die de capaciteit in Noord-Amerika moeten terugbrengen naar 3,7 miljoen eenheden. "En dat is een goede positie", zegt Wagoner in Financial Times.

 

GM zal binnenkort zijn honderdjarige jubileum vieren, terwijl de Amerikaanse autoindustrie in een sfeer van kommer en kwel verkeert door de financiële crisis en hoge brandstofprijzen die de verkoopresultaten van auto’s zeer nadeling beïnvloeden. Wagoner staat onder grote druk om het bedrijf weer winstgevend te maken maar dat valt niet mee omdat het bedrijf sinds 2005 cumulatief al een verlies leed van vijfig miljard dollar en nog eens achttien miljard tot dusver dit jaar. De verkoopcijfers van de suv’s en ‘trucks’ lopen sterk terug nu de klanten uitkijken naar zuinige auto’s.

 

Wagoner zet sterk in op de ontwikkelingen in de opkomende markten. Die zou voor tachtig procent van de groei in de internationale autobusiness moeten zorgen in de komende vijf jaar, zo denkt hij. Vooral China is interessant, daar verkocht GM vorig jaar voor het eerst meer dan een miljoen auto’s. "Dat is voor ons een wonder geweest." Maar analisten verwachten dat de grote groei er in China een beetje uit is. Die groei was 34 procent in 2006 en 24 procent in 2007 maar dat gaat niet eeuwig standhouden. JD Power voorspelde eerder dat de groei dit jaar wel eens zou kunnen uitkomen op een ‘magere’ tien procent. De totale markt in China zou dan krap zes miljoen eenheden zijn. Maar Wagoner ligt daar niet wakker van. "De autodichtheid in China is nog steeds veel lager dan in de VS of in Europa."