Dat zegt Mike Belinfante, woordvoerder van AutoBinck, in een gesprek met Automobiel Management. Van een tegemoetkoming in de vorm van extra dealerschappen is geen sprake geweest. "En we hadden natuurlijk al de twee grootste dealervestigingen in zowel Praag als Bratislava."

Dat in navolging van Mazda ook Hyundai Motor Europe de importschappen overnam in Tsjechië en Slowakijke kwam voor AutoBinck als een lichte verrassing. Nu had Hyundai al aangegeven dat men overal waar nieuwe fabrieken werden opgericht ook zelf de import wilde gaan doen. "We hadden het dus kunnen verwachten, maar wij dachten dat het met ons zo’n vaart niet zou lopen", aldus Belinfante. "Wij hebben alles in zeven jaar van de grond af opgebouwd, van nul naar vijftienduizend auto’s. Het ligt natuurlijk niet voor de hand dat je iets weg doet als het goed gaat. Toch is het contract twee jaar geleden op de gestelde termijn opgezegd en natuurlijk vinden we dat heel jammer."

Omgekeerd gebeurde trouwens iets vergelijkbaars: eerder deze zomer nam AutoBinck de importschappen van Hyundai over in Hongarije en in Slovenië. Het zijn gebieden waar de fabriek niet nog meer fabrieken zal oprichten. Ook is in beide landen het bestaande netwerk van dealervestigingen en servicepunten overgenomen.