Als de crisis wat langer aanhoudt, zullen de fabrikanten wel moeten om kosten te kunnen besparen. "Als de crisis bijvoorbeeld een jaar of twee duurt, zullen we veranderingen zien – bedrijven zullen fuseren", zegt Streiff in Financial Times. Als Peugeot Citroën tot een fusie zou overgaan, zou dat een einde maken aan de alleenheerschappij van de familie Peugeot.  PSA heeft tot dusver alleen samenwerkingsverbanden met andere fabrikanten die zich beperken tot bijvoorbeeld bestelauto’s (Fiat), een automodel (107 met Toyota) of een motor (Ford, BMW).

 

PSA is begonnen met herstructureringen van de organisatie in China (waar het bedrijf het verhoudingsgewijs slechter doet dan de concurrentie) maar de grootste uitdaging ligt dichter bij huis, namelijk in Frankrijk. Streiff heeft niet uitgesloten dat er fabrieken helemaal dicht moeten, wat politiek erg gevoelig ligt. PSA heeft zes autofabrieken in Frankrijk.

 

Peugeot heeft zijn personeelsbestand al met vijftienduizend man ingekrompen, maar dat ging op vrijwillige basis. Afgelopen vrijdag heeft het bedrijf aangekondigd dat het de contracten van tweeduizend tijdelijke krachten niet zal verlengen en de productie zal in het laatste kwartaal van dit jaar met tenminste twintig procent worden verlaagd. Peugeot voelt zich vrijer om te handelen dan Renault omdat de Franse regering in Renault een aandeel heeft. Carlos Ghosn, de topman van Renault, werd vorige maand ontboden bij president Sarkozy nadat Ghosn productieverlaging had aangekondigd in Sandouville.

 

Peugeot Citroën heeft inmiddels de winstgevendheidstarget voor dit jaar (uit het plan CAP2010) al laten varen. Het bedrijf verwacht dat de verkoopcijfers in West-Europa in het vierde kwartaal met zeventien procent zullen dalen en voorziet een moeilijk 2009.