Terwijl veel experts in de internationale automotive business hun twijfels hebben over de voordelen van een zo’n samengaan van GM en Chrysler, lijkt er ook steeds minder alternatief voor beide noodlijdende fabrikanten. Beide verliezen namelijk heel veel geld en zullen in de loop van volgend jaar in liquiditeitsproblemen kunnen komen, zo meldt Financial Times. De problemen bij Chrysler werden gisteren weer eens erg duidelijk toen Chrysler bekendmaakte dat het de productie van zijn eerste hybride auto alweer gestaakt heeft, pas drie maanden nadat die auto op de markt kwam. De reden is dat de auto wordt gebouwd in een van de fabrieken die Chrysler zal sluiten.

 

De Amerikaanse regering steunt een eventuele deal tussen GM en Chrysler en daarom zijn beide partijen erop gebrand de details zo snel mogelijk vast te leggen, in ieder geval voor de verkiezingen van 4 november. Want als eenmaal de  nieuwe president is gekozen, zal er van de huidige regering Bush minder daadkracht uit gaan. Op dit moment overweegt het ministerie van energie een versnelde uitbetaling van de leningen ter grootte van 25 miljard dollar die door het congres zijn goedgekeurd. De leningen zijn bedoeld om de Amerikaanse autofabrikanten te helpen zuinigere auto’s te ontwikkelen.  

 

Cerberus Capital Management heeft ongeveer tachtig procent van de Chrysler-aandelen in handen. De rest zit nog bij Daimler.