Zegslieden die bekend zijn met de zaak zeggen in de zakenkrant Financial Times dat het ‘realistisch is te verwachten’ dat Porsche over het fiscale jaar 2007-2008 (dat 31 juli afliep) een speciaal dividend gaat uitkeren. Het speciale dividend zou hoger zijn dan vorig jaar.

 

Vorig jaar heeft Porsche zijn preferente aandeelhouders (de gewone aandelen zijn allemaal in handen van de families Porsche en Piëch) een gewoon dividend uitgekeerd van zeven euro per aandeel en een bonus van vijftien euro per aandeel. Inmiddels zijn de aandelen tien tegen één gesplitst, dus is het aannemelijk dat het extra dividend over 2007-2008 hoger zal zijn dan anderhalve euro per aandeel. Porsche wil geen commentaar geven en verwijst naar de jaarresultaten die eind november zullen worden bekendgemaakt.

 

Porsche begon drie jaar geleden aandelen te kopen van Volkswagen met zogenoemde ‘creeping takeover tactics’ door met opties te werken. Zo kon het voorkomen dat zijn werkelijke aandeel in Volkswagen bekend zou zijn. De regels voor deze opties worden op dit moment in Duitsland overigens onderzocht nadat Schaeffler (de lagerfabrikant, eigendom van de familie Schaeffler) dezelfde tactieken toepaste bij zijn poging het beursgenoteerde Continental over te  nemen. Dat gaf oproer onder institutionele beleggers.

 

Toen Porsche vorige week zijn werkelijke belang in Volkswagen bekendmaakte (inclusief de opties bijna 75 procent, veel meer dan iedereen had verwacht) steeg het aandeel Volkswagen tot absurde hoogte. Die actie wordt nu onderzocht door Bafin, de Duitse financiële waakhond. Maar Porsche weerspreekt alle aantijgingen als zou het de markt gemanipuleerd hebben en zegt Bafin steeds bij alle stappen geraadpleegd te hebben. Na de verviervoudiging van vorige week is het aandeel Volkswagen inmiddels nog 22 procent duurder dan voor het bekendmaken van het aandeel in Volkswagen.

 

Porsche verdiende in het boekjaar 2006-2007 ruim drieënhalf miljard euro met de handel in opties Volkswagen en maar één miljard met het bouwen en verkopen van auto’s, op een omzet van zeven miljard. De verwachting is dat Porsche over het boekjaar 2007-2008 meer winst gaat maken dan omzet. De explosie van het Volkswagen-aandeel is nog niet eens in deze cijfers begrepen.