Samen gaan de partijen de ontwikkeling, fabricage en marketing verzorgen van een compact sixspeed automatische versnellingsbak. Afgelopen woensdag gaf Antonov nieuwe aandelen en warrants uit, het gaat om 454.285 aandelen en 181.714 niet-genoteerde warrants. Daarmee bestaat het uitstaande aandelenkapitaal nu uit 79.509.795 gewone aandelen.
Aandelen van 20 pence zijn toegekend tegen een waarde van 35 eurocent per aandeel. Bij de warrants gaat het om een uitoefenprijs van 20 pence per aandeel. Verhandeling van de nieuwe aandelen zal naar verwachting vanaf begin december mogelijk zijn op de beurs in Londen.
De aandelen zullen eveneens bij de eerst mogelijke gelegenheid worden toegelaten tot de handel op Euronext Amsterdam, aldus Het Financieele Dagblad. Afgelopen vrijdag was Antonov het meest verhandelde fonds op de lokale markt aan de Amsterdamse beurs. De omzet van het bedrijf piekte vrijdag naar 3,9 miljoen stukken tegen enkele honderdduizenden op een normale handelsdag. Het betekent dat vijf procent van het uitstaande aandelenkapitaal van eigenaar wisselde.

In de zeventienjarige geschiedenis van Antonov is er nog nooit een cent verdiend, schreef het FD zaterdag in een commentaar. De omzetten zijn minimaal want er wordt nog geen product verkocht. Het bedrijf werd in 1991 opgericht door de Franse ontwerper Roumen Antonov. De in het Britse Warwick gevestigde onderneming trok zes jaar later naar de Amsterdamse beurs. Het bedrijf verkoopt licenties op automatische versnellingsbakken met zes versnellingen, geschikt voor het middensegment. De onderneming steekt miljoenen in ontwikkeling, jaar in jaar uit. Dat leidt ertoe dat er bijna elk jaar een nettoverlies van twee tot vijf miljoen euro wordt geleden.
De rode draad door de bedrijfshistorie is de hoop op een doorbraak op de automarkt. Die hoop stuwde het aandeel in het eerste beursjaar naar een koers van meer dan zeven euro. Daar is tegenwoordig maar weinig van over. Begin dit jaar bedroeg de waarde van het aandeel een halve euro, vandaag (1 december 2008) is het aandeel 0,20 euro waard.

De oorzaak van die koersdruk is ook de continue stroom van emissies, zoals die van woensdag.