Volgens de website Autointernationaal.nl, zich baserend op Zuid Koreaanse media, ligt de productie stil en zijn alle bedrijfsactiviteiten gestaakt. Officieel zou nu het Chinese SAIC, met een controlerend belang in SsangYong, moeten bijspringen. Dit heeft het bedrijf echter  geweigerd. SAIC wil eerst dat de vakbond instemt met een grondige herstructurering van het noodlijdende concern. De bond heeft tot medio januari de tijd voor een reactie. Zonder steun van SAIC koerst SsangYong volgens insiders af op een bankroet.

De Zuidkoreaanse autofabrikant heeft in eigen land achtduizend mensen in dienst, van wie er 5,5 duizend in de productie zitten. In de eerste elf maanden van dit jaar verkocht het merk 34,5 procent minder auto’s op de thuismarkt. In november bedroeg de terugval zelfs zestig procent. Ook daalde het aantal dealervestigingen met een kwart. De oorzaak schuilt met name in de modellenpolitiek, die bekend staan om hun relatief hoge brandstofverbruik. Eerder dit jaar scoorde het merk nog wel op de thusimarkt met de Chairman W, de duurste productieauto ooit in Zuid-Korea. 

In Nederland kwam daar het probleem bij van ontbrekende roetfilters voor de dieselmodellen. In de periode januari t/m november registreerde SsangYong in ons land 152 auto’s (zelfde periode 2007: 473). In november werden twee auto’s op grijs kenteken gezet en nul op geel kenteken.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding