Het dagblad La Republica meldt, overigens zonder bronnen te noemen, dat beide autofabrikanten een fusie zouden overwegen. Vooruitlopend op de samensmelting van Fiat en PSA zou de familie Agnelli (Fiat) zijn belang van dertig procent in de Italiaanse onderneming willen vergroten om zo ook na de fusie een stevige vinger in de pap te hebben. Hiervoor zou de familie twee miljard euro hebben vrijgemaakt. PSA noch Fiat wil op dit moment commentaar geven.
Afgelopen maandag zei zei PSA-chef Christian Streiff in een interview met het Franse dagblad Le Figaro dat de automarkt aan de vooravond van een consolidatiegolf staat. Reden is dat in zijn ogen alleen ‘echte wereldspelers’ voor de toekomst voldoende bewapend zijn. Topman Marchionne van Fiat Group heeft eerder al soortgelijke woorden geventileerd.
Streiff liet weten open te staan voor ‘alle soorten van allianties’, al voegde hij er aan toe dat de absolute prioriteit ligt bij het verkrijgen van grip op de crisissituatie. De PSA-topman keerde zich ook tegen het plan van de Franse regering om de eigen auto-industrie voor een miljardenbedrag te steunen in ruil voor gedeeltelijke nationalisatie. Streiff lijkt alles liever te willen dan dat de overheid zich met de interne bedrijfsvoering van zijn bedrijf gaat bemoeien.
PSA en Fiat zijn al heel lang partners. Zij bouwen sinds 1978 samen bedrijfswagens en later werd daar een mpv-lijn aan toegevoegd. Met een alliantie tussen PSA en Fiat zouden de fabrikanten een nieuwe dimensie kunnen geven aan hun partnerschap. Volgens het dagblad Milano Finanza is het onderwerp van een fusie tussen Fiat en PSA reeds door de Italiaanse minister-president Silvio Berlusconi besproken met de Franse president Nicolas Sarkozy.

(zie ook: www.autointernationaal.nl)