Begin vorige maand ontkenden de Chinezen nog in alle toonaarden dat ze Volvo wilden kopen. De Wall Street Journal echter, geciteerd door zakenmagazine FEM, meldt dat Geely de afgelopen weken toch kind aan huis was in Dearborn. Op het hoofdkantoor van Ford wordt op verschillende niveaus druk overlegd over de overname van het Zweedse Ford-onderdeel. Volgens insiders zou Geely Holding Group al volgende week met een formeel bod komen.

De Chinezen zijn overigens al een jaar in gesprek over Volvo. Geely verkocht vorig jaar 204 duizend auto’s, goed voor een omzet van 17,7 miljard dollar. Volvo is bijna tweemaal zo groot: 374 duizend auto’s, goed voor een omzet van 33,7 miljard dollar.

In China zelf wordt de overname als risicovol gezien. Tot nu toe deden de Chinezen voornamelijk grote Westerse overnames in de grondstoffensector, de basisindustrie en de telecom. De aankoop van delen uit de Rover-boedel door SAIC was een overzichtelijke kwestie. Maar in deze recessie een noodlijdende autobouwer kopen, en dan nog wel een die is gevestigd in een peperduur productieland, is een gewaagde stap.