"Er is altijd licht en schaduw. Je kunt kiezen: of je doet mee met het gezeur of we kunnen van de nood een deugd maken", zegt hij in Financial Times. "Ik kies voor het laatste, ik kijk vooruit en zorg voor een beetje optimisme. Jammeren is geen managementtaak. "

De fabrikanten van premiummerken zijn extra hard getroffen door de crisis maar Audi houdt goed stand. In februari lostte Audi zijn rivaal BMW af als premiummerk met het grootste volume en Audi wil nog meer marktaandeel veroveren. De wereldwijde verkopen van auto’s zullen volgens Stadler kunnen zakken met vijftien tot twintig procent. "Als onze afzet dan zakt met tien procent tot negenhonderdduizend eenheden, zou dat een gewelige prestatie zijn."
Zijn merk hoeft ook geen kostenbesparingen door te voeren want dat is in de afgelopen tien jaar al gebeurd. "Natuurlijk zoek je in crisistijd naar besparingen maar als wij nu ineens drie miljard konden besparen, hadden we in de afgelopen jaren ons werk echt niet goed gedaan."
Audi wil begin 2010 zijn A1 introduceren en mikt op een afzet van honderdduizend eenheden in 2011. Er is veel vraag naar kleine premiumauto’s, zegt Stadler. "Het is een vergissing te denken dat mensen in de toekomst alleen nog maar Dacia’s willen kopen."
Moeder Volkswagen zal binnenkort zijn jaarcijfers bekendmaken en de verwachting is dat Volkswagen AG over heel 2008 wel winstgevend is geweest, hoewel het bedrijf verwacht over het eerste kwartaal van 2009 verlies te zullen maken. Ook Audi zal over 2008 winstcijfers laten zien, is de algemene verwachting.