Deze optie was open onder het GM/Delphi Master Restructuring Agreement en betreft de wereldwijde Steering bedrijven inclusief werknemers, faciliteiten, producten, technische en intellectuele eigendommen. Delphi Steering, vroeger Saginaw Steering Gear, werd in 1999 losgemaakt van GM als onderdeel van de totale verzelfstandiging van Delphi Corp. Het bedrijf heeft een 100-jarige expertise van innovatie en design en ontwikkeling, uniek in het segment van de toelevering van componenten op dit gebied.

Delphi Steering zal een volle dochter van GM een zelfstandige unit blijven en zich toeleggen op de ontwikkeling van elektrische stuurbekrachtiging, een groene technologie die belangrijk is voor de ontwikkeling van GM’s Chevrolet Volt and Opel Ampera en een aantal andere GM-produkten.Zacht uitgedrukt, ontbreekt ‘t General Motors aan cash, en daarom hoopt de Generaal Delphi Steering in de toekomst weer te verkopen, al zijn kopers met een lampje te zoeken. Maar GM kan het niet laten mislukken zonder zijn gehele productengamma in gevaar te brengen. Ook andere fabrikanten zijn afhankelijk van Delphi Steering. Vorig jaar had het bedrijf wereldwijd zestig klanten en een omzet van 2,1 miljard dollar. Op dit moment werken er 7,7 duizend mensen in zeventien fabriken en zijn er zes regionale engineering centra en veertien klantenservicecentra in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië. De transactie met Delphi moet in het tweede kwartaal van dit jaar zijn afgerond. De voorwaarden daarvan zijn niet bekendgemaakt. Wel heeft GM gezegd overeen te zijn gekomen om zijn vroegere toezeggingen van 300 naar 450 miljoen dollar te verhogen om Delphi te steunen in de liquiditeitsbehoeften. Waarvan GM dit allemaal moet betalen is een groot vraagteken.