Automotive News Europe trekt stekker er uit

Het toonaangevende internationale brancheblad Automotive News Europe stopt ermee. De Amerikaanse uitgever Crain zal de website vooralsnog wel doorzetten, net als de Duitse uitgave Automobilwoche.

Twaalf medewerkers zijn ontslagen. De advertentie-inkomsten zouden drastisch zijn gedaald. Volgens een ingewijde verloor Crain grote advertentiecontracten, ter waarde van vijftig tot zeventig mille per jaar, van bedrijven uit de toeleveringsindustrie, zoals Visteon en Delphi.

De Nederlandse freelance autojournalist Wim Oude Weernink werkt al jaren voor Automotive News Europe. "De problemen speelden al wel een tijdje. Vorig jaar is een noodplan opgesteld, wat anderhalve tot tot twee ton aan besparingen opleverde. Het hield onder meer in dat het blad zou gaan naar een verschijning van eens per maand in plaats van eens per twee weken. Maar dat was voor Amerika kennelijk niet voldoende. Vorige week dinsdagavond hebben we nog een knalfeest gehad in Genève en donderdagmorgen kreeg ik het telefoontje. Wat ik persoonlijk niet goed kan begrijpen, is dat men in de afgelopen periode nog vijf man in vaste dienst heeft aangenomen. Vorige week zelfs nog een."
Oude Weernink zegt niet in zak en as te zitten. "Ik vind het heel jammer. Ik heb in al die jaren heel veel tijd in ANE gestoken en er ook veel van geleerd. Maar het is niet mijn enige opdrachtgever. Bovendien werk ik nog voor de website."

 

Automotive News Europe trekt stekker er uit - Automobielmanagement.nl

Automotive News Europe trekt stekker er uit

Het toonaangevende internationale brancheblad Automotive News Europe stopt ermee. De Amerikaanse uitgever Crain zal de website vooralsnog wel doorzetten, net als de Duitse uitgave Automobilwoche.

Twaalf medewerkers zijn ontslagen. De advertentie-inkomsten zouden drastisch zijn gedaald. Volgens een ingewijde verloor Crain grote advertentiecontracten, ter waarde van vijftig tot zeventig mille per jaar, van bedrijven uit de toeleveringsindustrie, zoals Visteon en Delphi.

De Nederlandse freelance autojournalist Wim Oude Weernink werkt al jaren voor Automotive News Europe. "De problemen speelden al wel een tijdje. Vorig jaar is een noodplan opgesteld, wat anderhalve tot tot twee ton aan besparingen opleverde. Het hield onder meer in dat het blad zou gaan naar een verschijning van eens per maand in plaats van eens per twee weken. Maar dat was voor Amerika kennelijk niet voldoende. Vorige week dinsdagavond hebben we nog een knalfeest gehad in Genève en donderdagmorgen kreeg ik het telefoontje. Wat ik persoonlijk niet goed kan begrijpen, is dat men in de afgelopen periode nog vijf man in vaste dienst heeft aangenomen. Vorige week zelfs nog een."
Oude Weernink zegt niet in zak en as te zitten. "Ik vind het heel jammer. Ik heb in al die jaren heel veel tijd in ANE gestoken en er ook veel van geleerd. Maar het is niet mijn enige opdrachtgever. Bovendien werk ik nog voor de website."