In ruil daarvoor krijgen ze dan een aandeel in dat nieuwe, nog op te richten bedrijf, dat los komt te staan van General Motors. Hoewel het om een minderheidsbelang gaat, is volgens de dealers wel sprake van een helder signaal aan andere direct betrokkenen: het management, de overige werknemers, regeringen en de klanten.

Het voorstel is afkomstig van Euroda, de Europese Opel/Vauxhall Dealer Association. Ze vertegenwoordigt 25 landen en vierduizend dealers, goed voor 120 duizend medewerkers. In Berlijn belegde Euroda gisteren een bijeenkomst over de toekomst van een nieuw Opel/Vauxhall en de mogelijkheid voor dealers om aandeelhouder te worden. Aanwezig bij het overleg waren ook Opel’s Vice President Alain Visser en Jonathan Rees, GM Europe’s Retail Strategies manager.

Het bijdragevoorstel zal binnenkort worden voorgelegd aan de afzonderlijke dealerverenigingen van het merk. De Duitse dealers zijn de eerste: op 19 maart komen ze bijeen voor een algemene vergadering. Zij initieerden het plan om financiële steun te verlenen. Als alle landen en dealers bijdragen aan het Euroda-fonds, zou dat een bedrag opleveren van circa vierhonderd miljoen euro. Op 15 mei, de eerstkomende vergadering, wil Euroda over het plan kunnen stemmen.