Volkswagen: goed 2008 maar 2009 wordt minder

Volkswagen AG heeft vandaag (12 maart) bekendgemaakt dat het ‘historische recordcijfers’ heeft behaald over boekjaar 2008, mede dankzij Audi. Maar 2009 zal wel een beetje minder goed worden met mogelijk een verlies in het eerste kwartaal.

Volkswagen AG heeft de beste jaarcijfers in zijn geschiedenis behaald. De afzet nam met 1,3 procent toe tot 6,3 miljoen auto’s en de omzet nam met 4,5 procent toe tot 113,8 miljard euro. de operationele winst steeg met drie procent tot 6,3 miljard euro. Topman Winterkorn zei de blik te richten op de tijd na de crisis. "Het is zeker dat de autoverkoopcijfers dan weer zullen aantrekken. Daar bereidt het Volkswagen-concern zich op voor." Volkswagen investeerde 6,8 miljard euro in de verbreding van het productgamma en in de nieuwebrieken in Rusland en India. In het middelopunt stond de ontwikkeling van de reeks BlueMotions en van brandstofverbruikreducerende technieken. In 2008 zijn concernbreed 52 nieuwe modellen, opvolgers en productverbeteringen op de martkt gebracht. "het Volkswagen-concern beschikt over het attractiefste en succesvolste productengamma van de autowereld", aldus Winterkorn. De operationele winst is bijeengesprokkeld door bijdragen van Volkswagen (+2,7 miljard euro), Audi (+2,8 miljard), Skoda (+565 miljoen), Bentley (+10 miljoen), Volkswagen bedrijfsauto’s (+375 miljoen) en Volkswagen Finanzdienstleistungen (+893 miljoen). Dochtermerk Seat boekte als enige een verlies (-78 miljoen), vooral door de bijzonder slechte omstandigheden op de thuismarkt Spanje.
Volkswagen verkocht in de eerste twee maanden van dit jaar 809 duizend voertuigen, een daling van vijftien procent ten opzichte van een jaar geleden. Het aantal verkochte voertuigen van het merk VW bedroeg 516 duizend, ofwel 7,5 procent minder dan een jaar eerder.
De financiële topman, Hans Dieter Poetsch, herhaalde geen plannen te hebben om de overgenomen Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania AB samen te voegen met MAN AG, waarin VW een belang heeft van bijna dertig procent. Ook hield Poetsch vast aan zijn eerder uitgesproken verwachting dat Volkswagen mogelijk een verlies zal lijden in het eerste kwartaal van 2009. Volgens Detlef Wittig, hoofd verkoop van VW, wil de automaker tegen het einde van het eerste kwartaal het voorraadniveau met de helft verminderen en verder terugdringen in de maanden daarna. Eind 2008 bedroeg de voorraad zo’n 160 duizend voertuigen.
Volkswagen houdt vast aan zijn doelstellingen voor 2018. "We willen met ons bedrijf naar de top van de autoindustrie, wij willen de meest tevreden klanten, de beste medewerkers en we willen winstgevende groei realiseren", aldus Winterkorn. Hij focust op innovatie en op milieuvriendelijke producten. "Alleen in 2010 zullen we twintig extra, volledig nieuwe modellen op de markt brengen, de basis is het productieprocédé op basis van modules."

 

 

Volkswagen: goed 2008 maar 2009 wordt minder - Automobielmanagement.nl

Volkswagen: goed 2008 maar 2009 wordt minder

Volkswagen AG heeft vandaag (12 maart) bekendgemaakt dat het ‘historische recordcijfers’ heeft behaald over boekjaar 2008, mede dankzij Audi. Maar 2009 zal wel een beetje minder goed worden met mogelijk een verlies in het eerste kwartaal.

Volkswagen AG heeft de beste jaarcijfers in zijn geschiedenis behaald. De afzet nam met 1,3 procent toe tot 6,3 miljoen auto’s en de omzet nam met 4,5 procent toe tot 113,8 miljard euro. de operationele winst steeg met drie procent tot 6,3 miljard euro. Topman Winterkorn zei de blik te richten op de tijd na de crisis. "Het is zeker dat de autoverkoopcijfers dan weer zullen aantrekken. Daar bereidt het Volkswagen-concern zich op voor." Volkswagen investeerde 6,8 miljard euro in de verbreding van het productgamma en in de nieuwebrieken in Rusland en India. In het middelopunt stond de ontwikkeling van de reeks BlueMotions en van brandstofverbruikreducerende technieken. In 2008 zijn concernbreed 52 nieuwe modellen, opvolgers en productverbeteringen op de martkt gebracht. "het Volkswagen-concern beschikt over het attractiefste en succesvolste productengamma van de autowereld", aldus Winterkorn. De operationele winst is bijeengesprokkeld door bijdragen van Volkswagen (+2,7 miljard euro), Audi (+2,8 miljard), Skoda (+565 miljoen), Bentley (+10 miljoen), Volkswagen bedrijfsauto’s (+375 miljoen) en Volkswagen Finanzdienstleistungen (+893 miljoen). Dochtermerk Seat boekte als enige een verlies (-78 miljoen), vooral door de bijzonder slechte omstandigheden op de thuismarkt Spanje.
Volkswagen verkocht in de eerste twee maanden van dit jaar 809 duizend voertuigen, een daling van vijftien procent ten opzichte van een jaar geleden. Het aantal verkochte voertuigen van het merk VW bedroeg 516 duizend, ofwel 7,5 procent minder dan een jaar eerder.
De financiële topman, Hans Dieter Poetsch, herhaalde geen plannen te hebben om de overgenomen Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania AB samen te voegen met MAN AG, waarin VW een belang heeft van bijna dertig procent. Ook hield Poetsch vast aan zijn eerder uitgesproken verwachting dat Volkswagen mogelijk een verlies zal lijden in het eerste kwartaal van 2009. Volgens Detlef Wittig, hoofd verkoop van VW, wil de automaker tegen het einde van het eerste kwartaal het voorraadniveau met de helft verminderen en verder terugdringen in de maanden daarna. Eind 2008 bedroeg de voorraad zo’n 160 duizend voertuigen.
Volkswagen houdt vast aan zijn doelstellingen voor 2018. "We willen met ons bedrijf naar de top van de autoindustrie, wij willen de meest tevreden klanten, de beste medewerkers en we willen winstgevende groei realiseren", aldus Winterkorn. Hij focust op innovatie en op milieuvriendelijke producten. "Alleen in 2010 zullen we twintig extra, volledig nieuwe modellen op de markt brengen, de basis is het productieprocédé op basis van modules."