Het herschreven plan (VP3) zal begin volgende week worden gepubliceerd, zo meldt Financial Times, conform de deadline van 31 maart voor GM en Chrysler om te bewijzen dat zij voldoen aan de eisen van die Amerikaanse regering stelt voor hulp. Het eerste plan in december was gebaseerd op een break-even met een afzet van 12,5 tot 13,0 miljoen personenauto’s per jaar in de VS. In februari is dat verlaagd naar 11,5 tot twaalf miljoen eenheden en GM verlaagde toen ook zijn verwachte marktaandeel van 20,5 naar 20,0 procent.Maar op basis van de verkopen in de eerste twee maanden van 2009 zal het totaal uitkomen op niet meer dan 9,3 miljoen eenheden. Het marktaandeel van GM is inmiddels gezakt naar 18,3 procent.
Nu de voorspellingen van de markt minder goed worden, zou dat kunnen leiden tot verder gaande kostenbesparingen, zoals fabriekssluitingen. Maar ingewijden hebben verklaard dat GM niet op zoek is naar meer steun dan de tien miljard euro (13,4 miljard dollar) die het al kreeg en zijn andere verzoek van 16,6 miljard dollar – Chrysler heeft vier miljard dollar gekregen en om nog eens vijf miljard gevraagd. General Motors heeft onder andere ook in Duitsland, Engeland, Canada en Thailand om hulp gevraagd voor zijn lokale activiteiten.
Beide bedrijven zijn nog steeds in onderhandeling met geldschieters en de vakbond UAW. President Obama heeft gezegd dat hij de noodzakelijke fondsen om de bedrijven de komende dagen in leven te houden, voorrang zal geven in afwachting van de besprekingen met de geldschieters en de UAW en overwegingen van de speciale task force van de regering voor de autoindustrie. "Iedereen moet inzien dat het huidige model van de autoindustrie niet vol te houden is", aldus Obama.