Het familiebedrijf Wilhelm Karmann GmbH is een beroemde onderneming in de autoindustrie,. Er werken achtduizend medewerkers wereldwijd, van wie drieënhalf duizend in Duitsland. Maar het bedrijf werd gisteren het grootste slachtoffer van de slechte tijden in de Duitse autoindustrie.

Karmann assembleert vooral nichemodelen voor andere fabrikanten en produceert onderdelen. Dit jaar bleef slechts één order over, die van de Mercedes CLK cabriolet voor Daimler. Dat contract loopt echter midden mei af. Veel autofabrikanten hebben de productie van dit soort nicheproducten weer ‘naar binnen’ gehaald om hun eigen fabrieken aan te gang te kunnen houden. Ook soortgelijke bedrijven zoals Magna Steyer (Oostenrijk), Pininfarina (Italië), Heiliez (Frankrijk) en Valmet (Finland) hebben problemen met verdwijnende opdrachten.
Karmann wil met de bewindvoerder proberen de geherstructureerde onderneming toch een zekere toekomst te bieden en zoveel mogelijk arbeidsplaatsen te redden. De daling van de omzet – ergo: geen geld in kas – heeft gezorgd dat het eerder met de ondernemingsraad afgesproken sociaal plan niet meer te financieren is. Karmann had er op gerekend in 2009 break-even te kunnen draaien, maar de wereldwijde crisis in de automobielwereld heeft roet in het eten gegooid.

Karmann is eigendom van drie families. Het bedrijf heeft zich sinds vorig jaar herfst gericht op de ontwikkeling en productie van cabrioletdaken. Volgens ingewijden zou de omzet van Karman dalen van 1,2 miljard euro in 2008 tot 450 miljoen dit jaar, meldt Financial Times. Er wordt al anderhalf jaar gezocht naar een koper voor Karmann.