Volgens Zu Guttenberg ligt de beslissing over het feit of Opel moet worden overgenomen door Fiat of door Oostenrijks-Canadese Magna nu bij GM. Marchionne heeft in de Duitse pers verklaard dat hij niet van plan is Duitse fabrieken te sluiten. "Ik heb die fabrieken nodig om in de toekomst genoeg auto’s te kunnen bouwen. Maar het personeelsbestand moet wel worden verkleind, dat kan niemand veranderen." De fabrieken moeten efficiënter werken en Marchionne heeft de ondernemingsraden en de bonden tegen zich. Hij zei daarover: "Opel kan met zijn huidige omvang nooit geld verdienen en als je geen geld verdient, kan je niet overleven. Ik begrijp de problemen van het personeel maar het is de realiteit", zegt hij in Automobilwoche.  Fiat zou na drie jaar de mogelijke Duitse staatsleningen willen terugbetalen. Opel heeft drie fabrieken in Rüsselsheim, Eisenach en Bochum plus nog een motorenfabriek in Kaiserslautern.

Over Magna zei Marchionne in Bild-Zeitung: "Magna wil met Russische hulp een deelname verwerven in Opel. Het zou mij verbazen als de Duitse regering dat een goed idee vindt. Wij hebben een duidelijk plan: wij willen een echt Europees autoconcern bouwen dat succesvol kan zijn op de hele wereld. Fiat Automobiles gaat samen met Chrysler en Opel. Dan zijn we na Toyota het grootste van de wereld. En dat zorgt wereldwijd voor werkgelegenheid in de toekomst."