Overname van Porsche door VW (vice versa) wordt fusie

De families Porsche en Piëch zijn het dan toch eens over toekomst Porsche-VW. Het moet nu een ‘geïntegreerd autoconcern’ worden maar de precieze structuur is nog niet duidelijk. Binnen vier weken komt daarover een beslissing. Men wil grootaandeelhouder Niedersachsen van Volkswagen en de werknemersvertegenwoordigingen van beide bedrijven een belangrijke stem in het proces geven.

Volkswagen en Porsche gaan dus volledig fuseren. Dat is afgesproken tijdens een overleg tussen de eigenaren van Porsche, de families Porsche en Piëch, en de bestuursraad van de VW-groep. Met zo’n fusie komt een eind aan de overname- en andere perikelen tussen beide Duitse bedrijven die alles bij elkaar bijna drieënhalf jaar hebben geduurd. Porsche heeft de afgelopen jaren een aandelenbelang van 51 procent in de VW-groep opgebouwd. Het doel was dat belang uiteindelijk tot 75 procent uit te bouwen maar de financiële crisis heeft daar een stokje voor gestoken. Bovendien bleef Porsche maar stuiten op de zogenaamde VW-wet waardoor de staat Nedersaksen twintig procent van de VW-aandelen in handen blijft houden. Porsche zucht nu onder een schuldenlast van negen miljard en heeft een ‘reddende engel’ nodig. VW en Porsche richten nu dus samen een nieuw ‘geïntegreerd’ autobedrijf op. Porsche blijft daarin wel als zelfstandig merk bestaan. De details moeten de komende vier weken verder uitgewerkt worden. Niet uitgesloten is dat ook andere partijen in het nieuwe bedrijf deelnemen, waarbij vooral financieringsfondsen uit de Golfstaten worden genoemd. Wie het er voor het zeggen krijgt, is onduidelijk net als de plaats van de nieuwe hoofdzetel: Stuttgart of Wolfsburg. De kaarten van Porsche-chef  Wendelin Wiedeking zijn niet zo goed in verband met de grote schuldenlast waarmee Porsche nu tobt. Martin Winterkorn van Volkswagen (kamp Piëch) maakt allicht meer kans op de hoogste zetel.

 

Dit alles is het resultaat van gesprekken gisteren tussen de families Porsche en Piëch en de bestuursraad van VW over reddingsstrategieën voor de sportwagenfabrikant Porsche AG. Dat zit met een schuldenlast van negen miljard euro nadat het in de afgelopen jaren heel veel aandelen Volkswagen heeft gekocht. Binnen beide families was verschil van mening over de juiste aanpak. Vorige week bleek zelfs dat een behoorlijke verwijdering bestond tussen de families Porsche en Piëch. De familie van Wolfgang Porsche bezit een groter aandeel van Porsche AG dan de clan van Ferdinand Piëch en de Porsches steunden het plan van ceo Wendelin Wiedeking van Porsche AG. Die wil Volkwagen en Porsche samenvoegen in de nieuwe holding (Porsche SE) en hij wil geld van de families investeren en misschien ook nog van andere investeerders. Er zou belangstelling zijn van rijke investeerders uit het Midden-Oosten, bijvoorbeeld. Maar dat plan kwam nadat de zakenkrant Financial Times twee weken geleden heeft onthuld dat Ferdinand Piëch heel andere plannen had. Hij wilde namelijk juist de sportwagenfabrikant Porsche AG laten kopen door Volkswagen AG. Dat plan draaide de hele zaak dus om want (het kleine) Porsche zou (het grote) Volkswagen overnemen en is daar al sinds 2005 mee bezig. Inmiddels heeft Porsche 51 procent van de aandelen bijeengesprokkeld. Wolfgang Porsche zei toen over het plan Piëch: "We zijn momenteel op de goede weg. Porsche zal niet worden verkocht aan Porsche." 

 

Porsche lijdt momenteel onder een schuldenlast van negen miljard euro door zijn overnames van VW-aandelen. Het zou in de problemen kunnen komen met het betalen van de rente nu de cashflow door het produceren van de sportauto’s terugloopt door de wereldwijde crisis. Porsche heeft inmiddels 23 miljard euro uitgegeven om 51 procent van de aandelen VW in handen te krijgen. Ferdinand Piëch is voorzitter van de raad van toezicht van Volkswagen en heeft in de afgelopen tijd bij herhaling de kant gekozen van de machtige werknemersvertegenwoordiging van Volkswagen. Die was al nooit erg enthousiast over een overname door Porsche en er is tijdenlang strijd geweest over de vertegenwoordiging van het personeel in de nieuwe raad van toezicht. Porsche wilde toen dat de vertegenwoordiging van het reusachtige Volkswagen net zoveel zetels kreeg als de vertegenwoordiging van het piepkleine Porsche en schoffeerde daarmee de machtige ondernemingsraad van Volkswagen en de vertegenwoordigers daarvan in de raad van toezicht.    

 

De families Porsche en Piëch zijn de eigenaren van de holding Porsche SE, dat op zijn beurt honderd procent van de aandelen Porsche AG heeft en 51 procent van Volkswagen AG. Binnen Volkswagen AG vallen de merken VW, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley, Bugatti, VW Trucks, Scania en een belang van 29,9 procent in MAN. Porsche wordt dus nu het tiende merk binnen de groep.

 

 

 

Overname van Porsche door VW (vice versa) wordt fusie - Automobielmanagement.nl

Overname van Porsche door VW (vice versa) wordt fusie

De families Porsche en Piëch zijn het dan toch eens over toekomst Porsche-VW. Het moet nu een ‘geïntegreerd autoconcern’ worden maar de precieze structuur is nog niet duidelijk. Binnen vier weken komt daarover een beslissing. Men wil grootaandeelhouder Niedersachsen van Volkswagen en de werknemersvertegenwoordigingen van beide bedrijven een belangrijke stem in het proces geven.

Volkswagen en Porsche gaan dus volledig fuseren. Dat is afgesproken tijdens een overleg tussen de eigenaren van Porsche, de families Porsche en Piëch, en de bestuursraad van de VW-groep. Met zo’n fusie komt een eind aan de overname- en andere perikelen tussen beide Duitse bedrijven die alles bij elkaar bijna drieënhalf jaar hebben geduurd. Porsche heeft de afgelopen jaren een aandelenbelang van 51 procent in de VW-groep opgebouwd. Het doel was dat belang uiteindelijk tot 75 procent uit te bouwen maar de financiële crisis heeft daar een stokje voor gestoken. Bovendien bleef Porsche maar stuiten op de zogenaamde VW-wet waardoor de staat Nedersaksen twintig procent van de VW-aandelen in handen blijft houden. Porsche zucht nu onder een schuldenlast van negen miljard en heeft een ‘reddende engel’ nodig. VW en Porsche richten nu dus samen een nieuw ‘geïntegreerd’ autobedrijf op. Porsche blijft daarin wel als zelfstandig merk bestaan. De details moeten de komende vier weken verder uitgewerkt worden. Niet uitgesloten is dat ook andere partijen in het nieuwe bedrijf deelnemen, waarbij vooral financieringsfondsen uit de Golfstaten worden genoemd. Wie het er voor het zeggen krijgt, is onduidelijk net als de plaats van de nieuwe hoofdzetel: Stuttgart of Wolfsburg. De kaarten van Porsche-chef  Wendelin Wiedeking zijn niet zo goed in verband met de grote schuldenlast waarmee Porsche nu tobt. Martin Winterkorn van Volkswagen (kamp Piëch) maakt allicht meer kans op de hoogste zetel.

 

Dit alles is het resultaat van gesprekken gisteren tussen de families Porsche en Piëch en de bestuursraad van VW over reddingsstrategieën voor de sportwagenfabrikant Porsche AG. Dat zit met een schuldenlast van negen miljard euro nadat het in de afgelopen jaren heel veel aandelen Volkswagen heeft gekocht. Binnen beide families was verschil van mening over de juiste aanpak. Vorige week bleek zelfs dat een behoorlijke verwijdering bestond tussen de families Porsche en Piëch. De familie van Wolfgang Porsche bezit een groter aandeel van Porsche AG dan de clan van Ferdinand Piëch en de Porsches steunden het plan van ceo Wendelin Wiedeking van Porsche AG. Die wil Volkwagen en Porsche samenvoegen in de nieuwe holding (Porsche SE) en hij wil geld van de families investeren en misschien ook nog van andere investeerders. Er zou belangstelling zijn van rijke investeerders uit het Midden-Oosten, bijvoorbeeld. Maar dat plan kwam nadat de zakenkrant Financial Times twee weken geleden heeft onthuld dat Ferdinand Piëch heel andere plannen had. Hij wilde namelijk juist de sportwagenfabrikant Porsche AG laten kopen door Volkswagen AG. Dat plan draaide de hele zaak dus om want (het kleine) Porsche zou (het grote) Volkswagen overnemen en is daar al sinds 2005 mee bezig. Inmiddels heeft Porsche 51 procent van de aandelen bijeengesprokkeld. Wolfgang Porsche zei toen over het plan Piëch: "We zijn momenteel op de goede weg. Porsche zal niet worden verkocht aan Porsche." 

 

Porsche lijdt momenteel onder een schuldenlast van negen miljard euro door zijn overnames van VW-aandelen. Het zou in de problemen kunnen komen met het betalen van de rente nu de cashflow door het produceren van de sportauto’s terugloopt door de wereldwijde crisis. Porsche heeft inmiddels 23 miljard euro uitgegeven om 51 procent van de aandelen VW in handen te krijgen. Ferdinand Piëch is voorzitter van de raad van toezicht van Volkswagen en heeft in de afgelopen tijd bij herhaling de kant gekozen van de machtige werknemersvertegenwoordiging van Volkswagen. Die was al nooit erg enthousiast over een overname door Porsche en er is tijdenlang strijd geweest over de vertegenwoordiging van het personeel in de nieuwe raad van toezicht. Porsche wilde toen dat de vertegenwoordiging van het reusachtige Volkswagen net zoveel zetels kreeg als de vertegenwoordiging van het piepkleine Porsche en schoffeerde daarmee de machtige ondernemingsraad van Volkswagen en de vertegenwoordigers daarvan in de raad van toezicht.    

 

De families Porsche en Piëch zijn de eigenaren van de holding Porsche SE, dat op zijn beurt honderd procent van de aandelen Porsche AG heeft en 51 procent van Volkswagen AG. Binnen Volkswagen AG vallen de merken VW, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley, Bugatti, VW Trucks, Scania en een belang van 29,9 procent in MAN. Porsche wordt dus nu het tiende merk binnen de groep.