In februari kondigde GM al aan Saturn te willen verkopen of te sluiten. De Generaal zet nu vaart achter de verkoop om de deadline van 1 juni (voor overheidssteun) te halen. GM bekijkt intussen ook de mogelijkheden voor de verkoop van Saturn Distribution Corp, een onafhankelijke GM-divisie, die de franchise-overeenkomsten met de dealers heeft afgesloten en waarbij de mogelijkheid moet worden geopend om na 2011 andere merken bij deze franchisenemers toe te laten. Een groep investeerders van Saturn-dealers en private equity firma Black Oak Partners heeft GM benaderd om de eigendommen van van de Saturn-divisie en het dealernetwerk over te nemen. GM heeft dit vorige maand bevestigd maar zei dat er nog meer geïnteresseerden zijn. Het merk Saturn werd in 1984 opgericht.

De Franse autofabrikant Renault voert gesprekken met GM over een overname van het merk Saturn, zo meldt de Wall Street Journal vandaag. Onder het merk Saturn wordt in de Verenigde Staten onder meer de in Antwerpen gebouwde Opel Astra verkocht. Ook verkoopt het merk een licht gewijzigde versie van de Opel. Het merk is niet groot, maar richt zich qua modellen en prijspositionering wel op de massa. Saturn en zijn netwerk van vierhonderd dealers zou Renault kunnen gebruiken als bruggenhoofd voor zijn geplande terugkeer op de Noord-Amerikaanse markt. De Franse autofabrikant wilde niet reageren op het bericht.

 

Aannemelijk is wel dat men in de autobranche erg geschokken is van de verrassingsaanval van Fiat op zowel Chrysler als op Opel/Vauxhall/Saab. Slagen beide overnames, dan worden concurrenten als PSA, Renault en Volkswagen op achterstand gezet. General Motors zou ook praten met de Amerikaanse zakenman Roger Penske, de eigenaar van Penske Auto Group, het op een na grootste dealernetwerk in de VS. Tot nu toe had slechts één consortium, geleid door het investeringsfonds Black Oak Partners, aangekondigd zich tot GM te hebben gewend met het oog op een overname van Saturn. GM wil zich toeleggen op vier kernmerken: Chevrolet, Cadillac, Buick en GMC.