Truecar.com trekt ook inkoopprijs autodealer na

Op de Amerikaanse automarkt zet Truecar.com een nieuwe trend. Namelijk transparantie in prijzen. Het bedrijf vergelijkt niet alleen prijzen maar laat ook zien wat de inkoopprijs van de dealer is.

De slogan van het Californische bedrijf luidt dan ook: ‘Find out what others really paid’.

De website Truecar.com is sinds vorige week online. Anders dan andere vergelijkingssites vertelt de site je precies wat je zou moeten betalen voor een nieuwe auto. Behalve dat je op postcode kunt kijken voor welke prijs de auto van jouw keuze in de regio eerder is verkocht, kun je ook zien wat de inkoopprijs van de dealer is.

De informatie toont Truecar.com in een vernuftige en gedetailleerde grafiek. De website levert ook een adviesprijs bij elke auto. Zo heb je dus meer zekerheid dat je een goede deal gaat maken. Opmerkingen van autoverkopers met de strekking van ‘zo verdien ik er niets meer op’ kun je in Amerika nu dus checken.

Hoelang zou het duren voordat dit in Nederland verkrijgbaar is? Dat vraagt Jeroen van der Schenk, eigenaar van Garageselect.nl en als E-commerce Man van het Jaar 2009 bekroond internetondernemer, zich af op Mindz.com. ‘We hebben voor occasions natuurlijk al de omstreden Zomotex. En Autodealershopper helpt consumenten om een offerte-aanvraag direct naar alle dealers in Nederland te versturen.’

 

Reacties

Waarom mag er op auto’s niets meer verdient worden? het dealerrendment is al zo ontzettend laag! moeten consumenten nu ook nog onze inkoopprijzen gaan weten zodat we helemaal niets meer kunnen verdienen?
Alle consumenten denken dat er nog zo ontzettend veel marge op een auto zit, dat het autobedrijf er nog duizenden euro’s aan over houdt.

Een gemiddelde kledingwinkel heeft een hoger rendement dan een autodealer.

Laat ons gewoon eens geld verdienen!!!

Geplaatst door: Jeroen op

Ach wat sneu nu voor al die dealers Jeroen. De klanten hebben echt meelij!Denk eens een keer Out of the Box zoals zoveel kledingbedrijven en verzin wat nieuws, dan altijd maar dat eeuwig azijnpisserige gezeur voor alles wat nieuw of anders is. Pascal

Geplaatst door: Pascal op

Pascal; ik ben het met je eens dat er meer “out of the box” gedacht moet worden en dat de autobranche helemaal vastgeroest zit. Maar dat wil niet zeggen dat de inkoopprijzen van dealers bekend moeten worden gemaakt aan de consument.
Om de vergelijking met de kledingwinkel door te trekken: ik weet ook niet wat mijn jeans inkoop kosten. Wat ik wel weet dat er 40% marge, of meer op zit, en dat is toch echt wat meer dan die paar procenten waar wij het mee moeten doen.

Geplaatst door: Jeroen op

Goed gezegd Jeroen, dit worde een eindeloze discussie met het soort mensen als Pascal, (de betweters, ze zijn zelf geen ondernemer, hebben ook die ambitie niet. Ze vergeten dat door de winstmarges honderden miljoenen mensen aan het werk worden gehouden.
Het weten van inkoopprijzen is gewoon onzin. Je koopt iets of niet voor een bepaalde prijs. Het zg. uitmelken is al een nare manier van shoppen. Men moet elkaar handel gunnen. Maar dat is een moeilijk punt geworden, zeker in Nederland. Neen, hier rijdt men liever 100 km. voor 10 euro voordeel, dan het kopen in je eigen stad of dorp, en maar klagen dat de kleine winkels allemaal verdwijnen, dat doet niet de winkelier , maar de consument zelf veroorzaakt dat.Als iedereen iets kan verdienen, is iedereen blij en gaat het goed met ons kikkerlandje

Geplaatst door: Peter op

Ik reageer nu pas, aangezien ik nog steeds aan het lachen ben om de reactie! het is de automotive branche zelf die van 15% marge op een nieuwe auto er altijd 14% probeert weg te geven, het is ook dezelfde branche die liever met de buurman het brandende huis inrent omdat de buurman dealer ook zoveel biedt voor de inruiler en je kunt natuurlijk niet achterblijven ipv zelf na te denken en nu de consument de schuld geven? of internet? In mijn onderneming, kleding, is het niet anders, echter ik ga de schuld niet aan de consument geven, nee hoor, als ik de verkoop niet meer kan ontvangen wat de markt wil geven klopt mijn inkoop gewoon niet. Maar goed, laat Peter maar denken dat de wereld er anno 2009 erzo uitziet, ik zou zeggen: Slaap lekker verder.

Geplaatst door: Pascal op

De discussie raakt mijn inziens niet de essentie hier. Even een stukje context aanbrengen in deze reactie.

Laat overigens voorop staan dat ook ik het beste voor heb met de autobranche. Naar aanleiding van mijn blogpostings/reacties op berichten schijnt wel eens een andere indruk te ontstaan…

Enfin: We leven in een tijdperk waar het vertrouwen van consumenten in organisaties en overheden elk jaar verder terugloopt (Edelman Trust Barometer). Door de (op)komst van internet, en dan met name het sociale aspect hierin, hebben consumenten de mogelijkheid om gezamenlijk zaken te organiseren waar voorheen \’traditionele organisaties\’ voor nodig waren. Zoek in Google even naar \’Groundswell\’ voor meer verdieping over dit thema.

Een mooi voorbeeld is de Kamer van Koophandel. Ooit een bijzonder nuttig instituut maar nu vragen toch steeds meer ondernemers zich af waarom ze eigenlijk elk jaar betalen. De verwerking van gegevens kan vele malen efficiënter (waarom doen we nog niet alles online via de DigiD?) en trainingen voor startende ondernemers zijn ook niet meer nodig vanuit de KvK. Op higherlevel en vele andere internetportals geven succesvolle ondernemers/investers al jaren lang gratis (jawel, gratis) advies aan elkaar en starters. Ik heb dan ook mijn bedenkingen bij de ‘Executive Help’ van de Bovag a raison € 500 per dagdeel. Waar betaal je dan de contributie voor?

Conclusie; Verworven rechten/monopolistische situaties worden niet meer voor lief genomen. De klant is in beweging, heeft vrij toegang tot elke gewenste vorm van informatie en hecht bovenal veel waarde aan mening/ervaringen van ‘peers’. Auto\’s zijn steeds meer een commodity geworden; veel van hetzelfde. Als je vervolgens als verkopende partij niet voldoende \’added value\’ biedt dan krijg je inderdaad een markt waarin de prijs leidend is. En in dat geval is Truecar.com nog een redelijk ‘softe’ benadering. Initiatieven als het Chinese Teambuy.com.cn zullen ook overwaaien naar Europa (Nederland is er te klein voor). Via deze website verzamelen consumenten orders (Wie wil er nog meer een JVC Ambilight flatscreen van 81cm?) en bij voldoende orders worden deze direct bij de fabrikant besteld tegen zeer lage prijzen. De consument gaat met een grote boog om de gevestigde orde, retail/importeur, heen. Doemscenario? Misschien, maar wellicht sneller realiteit dan gewenst.

Kijk naar organisaties als IKEA en Apple. Ze hebben hun eigen niche gecreëerd. Ze vergelijken zichzelf niet meer met de concurrentie, simpelweg omdat hun businessmodellen zo anders/vernieuwend zijn dat elke vergelijking krom zou zijn. En bovenal blijven ze innoveren. Onze vergadercentra (Seats2meet.com) hebben over het eerste kwartaal 30% geplust ten opzichte van het voorgaande jaar, en dat terwijl de hele vergaderbranche in het slop zit. Ook bij Seats2meet.com ligt de focus op een vernieuwd businessmodel. Je boekt stoelen per dagdeel tegen een dynamisch tarief op basis van vraag/aanbod. Daarnaast is de organisatie aangepast op de vele malen dynamischer geworden markt en hanteren we een termijn voor kosteloos annuleren van 48 uur. Dit in tegenstelling tot de uniforme voorwaarden horeca waarin deze termijn tot drie maanden kan oplopen. De payroll is 22% lager dan bij traditionele vergaderbedrijven en in de marktcommunicatie ligt de focus 100% (!) op het toepassen van sociale media. Geen advertising/banners/mailings/salesafdelingen meer…

De oplossingen zitten blijkbaar niet IN de branche. Ga naar buiten, zoek inspirerende ondernemers op. Lees eens een goed boek over nieuwe businessmodellen. En durf, hoe moeilijk dat nu ook is, anticyclisch te investering in innovatie. Je hebt er nu de tijd voor…

Geplaatst door: Jeroen van der Schenk op
Truecar.com trekt ook inkoopprijs autodealer na - Automobielmanagement.nl

Truecar.com trekt ook inkoopprijs autodealer na

Op de Amerikaanse automarkt zet Truecar.com een nieuwe trend. Namelijk transparantie in prijzen. Het bedrijf vergelijkt niet alleen prijzen maar laat ook zien wat de inkoopprijs van de dealer is.

De slogan van het Californische bedrijf luidt dan ook: ‘Find out what others really paid’.

De website Truecar.com is sinds vorige week online. Anders dan andere vergelijkingssites vertelt de site je precies wat je zou moeten betalen voor een nieuwe auto. Behalve dat je op postcode kunt kijken voor welke prijs de auto van jouw keuze in de regio eerder is verkocht, kun je ook zien wat de inkoopprijs van de dealer is.

De informatie toont Truecar.com in een vernuftige en gedetailleerde grafiek. De website levert ook een adviesprijs bij elke auto. Zo heb je dus meer zekerheid dat je een goede deal gaat maken. Opmerkingen van autoverkopers met de strekking van ‘zo verdien ik er niets meer op’ kun je in Amerika nu dus checken.

Hoelang zou het duren voordat dit in Nederland verkrijgbaar is? Dat vraagt Jeroen van der Schenk, eigenaar van Garageselect.nl en als E-commerce Man van het Jaar 2009 bekroond internetondernemer, zich af op Mindz.com. ‘We hebben voor occasions natuurlijk al de omstreden Zomotex. En Autodealershopper helpt consumenten om een offerte-aanvraag direct naar alle dealers in Nederland te versturen.’

 

Reacties

Waarom mag er op auto’s niets meer verdient worden? het dealerrendment is al zo ontzettend laag! moeten consumenten nu ook nog onze inkoopprijzen gaan weten zodat we helemaal niets meer kunnen verdienen?
Alle consumenten denken dat er nog zo ontzettend veel marge op een auto zit, dat het autobedrijf er nog duizenden euro’s aan over houdt.

Een gemiddelde kledingwinkel heeft een hoger rendement dan een autodealer.

Laat ons gewoon eens geld verdienen!!!

Geplaatst door: Jeroen op

Ach wat sneu nu voor al die dealers Jeroen. De klanten hebben echt meelij!Denk eens een keer Out of the Box zoals zoveel kledingbedrijven en verzin wat nieuws, dan altijd maar dat eeuwig azijnpisserige gezeur voor alles wat nieuw of anders is. Pascal

Geplaatst door: Pascal op

Pascal; ik ben het met je eens dat er meer “out of the box” gedacht moet worden en dat de autobranche helemaal vastgeroest zit. Maar dat wil niet zeggen dat de inkoopprijzen van dealers bekend moeten worden gemaakt aan de consument.
Om de vergelijking met de kledingwinkel door te trekken: ik weet ook niet wat mijn jeans inkoop kosten. Wat ik wel weet dat er 40% marge, of meer op zit, en dat is toch echt wat meer dan die paar procenten waar wij het mee moeten doen.

Geplaatst door: Jeroen op

Goed gezegd Jeroen, dit worde een eindeloze discussie met het soort mensen als Pascal, (de betweters, ze zijn zelf geen ondernemer, hebben ook die ambitie niet. Ze vergeten dat door de winstmarges honderden miljoenen mensen aan het werk worden gehouden.
Het weten van inkoopprijzen is gewoon onzin. Je koopt iets of niet voor een bepaalde prijs. Het zg. uitmelken is al een nare manier van shoppen. Men moet elkaar handel gunnen. Maar dat is een moeilijk punt geworden, zeker in Nederland. Neen, hier rijdt men liever 100 km. voor 10 euro voordeel, dan het kopen in je eigen stad of dorp, en maar klagen dat de kleine winkels allemaal verdwijnen, dat doet niet de winkelier , maar de consument zelf veroorzaakt dat.Als iedereen iets kan verdienen, is iedereen blij en gaat het goed met ons kikkerlandje

Geplaatst door: Peter op

Ik reageer nu pas, aangezien ik nog steeds aan het lachen ben om de reactie! het is de automotive branche zelf die van 15% marge op een nieuwe auto er altijd 14% probeert weg te geven, het is ook dezelfde branche die liever met de buurman het brandende huis inrent omdat de buurman dealer ook zoveel biedt voor de inruiler en je kunt natuurlijk niet achterblijven ipv zelf na te denken en nu de consument de schuld geven? of internet? In mijn onderneming, kleding, is het niet anders, echter ik ga de schuld niet aan de consument geven, nee hoor, als ik de verkoop niet meer kan ontvangen wat de markt wil geven klopt mijn inkoop gewoon niet. Maar goed, laat Peter maar denken dat de wereld er anno 2009 erzo uitziet, ik zou zeggen: Slaap lekker verder.

Geplaatst door: Pascal op

De discussie raakt mijn inziens niet de essentie hier. Even een stukje context aanbrengen in deze reactie.

Laat overigens voorop staan dat ook ik het beste voor heb met de autobranche. Naar aanleiding van mijn blogpostings/reacties op berichten schijnt wel eens een andere indruk te ontstaan…

Enfin: We leven in een tijdperk waar het vertrouwen van consumenten in organisaties en overheden elk jaar verder terugloopt (Edelman Trust Barometer). Door de (op)komst van internet, en dan met name het sociale aspect hierin, hebben consumenten de mogelijkheid om gezamenlijk zaken te organiseren waar voorheen \’traditionele organisaties\’ voor nodig waren. Zoek in Google even naar \’Groundswell\’ voor meer verdieping over dit thema.

Een mooi voorbeeld is de Kamer van Koophandel. Ooit een bijzonder nuttig instituut maar nu vragen toch steeds meer ondernemers zich af waarom ze eigenlijk elk jaar betalen. De verwerking van gegevens kan vele malen efficiënter (waarom doen we nog niet alles online via de DigiD?) en trainingen voor startende ondernemers zijn ook niet meer nodig vanuit de KvK. Op higherlevel en vele andere internetportals geven succesvolle ondernemers/investers al jaren lang gratis (jawel, gratis) advies aan elkaar en starters. Ik heb dan ook mijn bedenkingen bij de ‘Executive Help’ van de Bovag a raison € 500 per dagdeel. Waar betaal je dan de contributie voor?

Conclusie; Verworven rechten/monopolistische situaties worden niet meer voor lief genomen. De klant is in beweging, heeft vrij toegang tot elke gewenste vorm van informatie en hecht bovenal veel waarde aan mening/ervaringen van ‘peers’. Auto\’s zijn steeds meer een commodity geworden; veel van hetzelfde. Als je vervolgens als verkopende partij niet voldoende \’added value\’ biedt dan krijg je inderdaad een markt waarin de prijs leidend is. En in dat geval is Truecar.com nog een redelijk ‘softe’ benadering. Initiatieven als het Chinese Teambuy.com.cn zullen ook overwaaien naar Europa (Nederland is er te klein voor). Via deze website verzamelen consumenten orders (Wie wil er nog meer een JVC Ambilight flatscreen van 81cm?) en bij voldoende orders worden deze direct bij de fabrikant besteld tegen zeer lage prijzen. De consument gaat met een grote boog om de gevestigde orde, retail/importeur, heen. Doemscenario? Misschien, maar wellicht sneller realiteit dan gewenst.

Kijk naar organisaties als IKEA en Apple. Ze hebben hun eigen niche gecreëerd. Ze vergelijken zichzelf niet meer met de concurrentie, simpelweg omdat hun businessmodellen zo anders/vernieuwend zijn dat elke vergelijking krom zou zijn. En bovenal blijven ze innoveren. Onze vergadercentra (Seats2meet.com) hebben over het eerste kwartaal 30% geplust ten opzichte van het voorgaande jaar, en dat terwijl de hele vergaderbranche in het slop zit. Ook bij Seats2meet.com ligt de focus op een vernieuwd businessmodel. Je boekt stoelen per dagdeel tegen een dynamisch tarief op basis van vraag/aanbod. Daarnaast is de organisatie aangepast op de vele malen dynamischer geworden markt en hanteren we een termijn voor kosteloos annuleren van 48 uur. Dit in tegenstelling tot de uniforme voorwaarden horeca waarin deze termijn tot drie maanden kan oplopen. De payroll is 22% lager dan bij traditionele vergaderbedrijven en in de marktcommunicatie ligt de focus 100% (!) op het toepassen van sociale media. Geen advertising/banners/mailings/salesafdelingen meer…

De oplossingen zitten blijkbaar niet IN de branche. Ga naar buiten, zoek inspirerende ondernemers op. Lees eens een goed boek over nieuwe businessmodellen. En durf, hoe moeilijk dat nu ook is, anticyclisch te investering in innovatie. Je hebt er nu de tijd voor…

Geplaatst door: Jeroen van der Schenk op