FIA-baas Max Mosley vindt dat de limiet noodzakelijk is om de Formule 1 levensvatbaar blijft. Eind oktober kwamen plannen van FIA in de openbaarheid dat men teams in 2010 wil beperken tot het gebruik van één motor. Toen dreigde Ferrari al met opstappen. Mosley heeft eerder laten weten dat de Formule 1 ook wel zonder Ferrari kan. Maar Di Montezemolo is nu heel stellig met betrekking tot de limiet en wordt gesteund door moederbedrijf Fiat om in het geval van zo’n limiet geen auto’s in te schrijven voor het volgende seizoen. Formule 1 is voor zowel Fiat als Ferrari een platform voor marketingcommunicatie en voor Ferrari zelfs het enige instrument.

 

Ferrari is het enige merk dat sinds 1950 ieder jaar heeft deelgenomen in het wereldkampioenschap. De dreigementen van Ferrari hebben geleid tot grote ophef in de Italiaanse pers. De Corriera dello Sport kopte  ‘Ferrari shock: Formula 1 Saluta’.  

Het afgelopen weekend dreigde ook Toyota om uit de Formule te stappen en uitte Red Bull kritiek met name op de regel dat teams die onder de limiet blijven grotere technische vrijheid zouden krijgen dan teams die boven de limiet opereren.

 

Renault gaf gisteren in een verklaring te kennen eveneens te zullen opstappen mocht het budgetplafond worden gehandhaafd. Teambaas Flavio Briattore: ‘Als de regels van FIA niet worden herzien dan hebben we geen andere keus dan ons aan het einde van dit seizoen terug te trekken uit het wereldkampioenschap Formule 1." Aan het eind van dit seizoen stopt ING overigens sowieso met de sponsoring van het Renault F1-team.

 

Ferrari zou samen met andere teams een eigen kampioenschap kunnen opstarten, of aan de Indy-serie in Amerika gaan meedoen. Dat zou op zich voor Fiat geen slechte optie zijn gezien de fusie tussen het Italiaanse bedrijf en Chrysler. FIA heeft een deadline ingesteld voor de teams: zij moeten vóór 29 mei laten weten of zij auto’s zullen inschrijven.