De Zuid-Duitse sportwagenfabrikant Porsche AG heeft op het moment financiële zorgen vanwege de schuldenlast van negen miljard euro. Die is ontstaan door het kopen van enorme hoeveelheden VW-aandelen in het afgelopen jaar. Porsche bezit nu 51 procent van Volkswagen maar wil eigenlijk 75 procent hebben om complete zeggenschap te hebben. Maar dat plan gaat dus vooralsnog niet door en er zijn de afgelopen weken ontwikkelingen die moeten leiden tot een samenvoeging van Volkswagen en Porsche. Daarbij stelt Volkswagen zich steeds zelfverzekerder op nu Porsche, door velen bij Volkswagen gezien als arrogant en agressief, zichzelf met een schuldenlast heeft opgezadeld waarvan het de rente moeilijk kan betalen. Ook de verkoop van Porsche’s heeft te leiden onder de economische crisis en dat drukt de inkomsten.   

 

Volgens Financial Times is niet duidelijk geworden of de move van Wiedeking nu ten doel heeft de onafhankelijkheid van Porsche te waarborgen zodat hij kan weglopen uit de gesprekken met Volkswagen, of dat de deal ten doel de positie van Porsche in de fusiebesprekingen te versterken. De laatste week is veel te doen geweest over de (mislukte) overleggen tussen de bedrijven en Volkswagen heeft Porsche ervan beschuldigd niet ’transparant’ genoeg te zijn. De eigenaren van Porsche AG, de families Porsche en Piëch, hebben gisteren weer aangedrongen op hervatting van de besprekingen. Wolfgang Porsche (voorzitter van de raad van toezicht van Porsche) heeft gisteren opnieuw bevestigd dat beide families ten doel hebben ‘een geïntegreerde autofabrikant’ tot stand te brengen. ‘Beide bedrijven zullen hiernaar streven en ze zullen constructief werken aan een consensus tussen alle betrokkenen.’

 

Christian Wulff, de minister-president van Niedersachsen, grootaandeelhouder in Volkswagen met ruim 20 procent, heeft gezegd dat hij zich kan voorstellen dat de families Porsche en Piëch samen vijftig procent bezitten van het nieuwe bedrijf. Wulff wil ruim twintig procent houden en de rest zou dan in handen kunnen komen van andere investeerders.