De verslechterde financiële situatie heeft de plannen voor een overbruggingskrediet van de Duitse regering vertraagd, meldt Autointernationaal. Zowel de minister van Economische Zaken, Karl-Theodor zu Guttenberg, als de minister van Financiën, Peer Steinbrück, klagen over de ongemotiveerde houding van General Motors tijdens de onderhandelingen. Een oplossing laat hierdoor onnodig lang op zich wachten, zo bevestigt Roland Koch, de president van deelstaat Hessen.

Aanvankelijk leek het er op dat Opel een overbruggingskrediet van anderhalf miljard euro van de Duitse regering zou krijgen. Dit geld moet dan later door de toekomstige eigenaar terugbetaald worden. Het bod van Fiat op Opel is echter duidelijk lager en het is ook de vraag of Magna, dat zelf in de rode cijfers is beland, harde toezeggingen over de terugbetaling van dit miljardenbedrag wil doen. Nu Opel nog eens driehonderd miljoen euro extra nodig heeft, zijn alle partijen op hun achterhoofd gaan krabbelen: zijn wij hiertoe bereid?

Het Amerikaanse investeringsfonds Ripplewood is officieel uit de running en de belangstelling van de Chinese autoproducent BAIC heeft zich niet geuit in een concreet bezoek aan de Opel-fabrieken en/of de Duitse regering. De verlossing zal dus van Fiat of Opel moeten komen. Beide bedrijven, die aangewezen zijn als ‘geprefereerde koper’ voor de Europese activiteiten van Opel, hebben tot vrijdag de tijd gekregen om met een beter bod te komen. Dan wil de regering Merkel echt knopen gaan doorhakken, want de datum waarop voor moederconcern General Motors het doek valt (1 juni, komende maandag) nadert snel. Zowel Fiat als Magna mag de boekhouding van Opel inzien. De Duitse regering lijkt op die manier geen duidelijke voorkeur te hebben voor de koper van Opel. Maar de Amerikaanse directie van General Motors prefereert de plannen van Magna, te meer omdat Fiat na de overname van Opel een te grote concurrent van General Motors zou worden.