De eerste onheilstijding kwam vanochtend uit Turijn waar Sergio Marchionne van Fiat aankondigde dat hij zich terugtrekt uit de besprekingen over een redding van Opel/Vauxhall. Marchionne vindt de risico’s van een overname van Opel uit de failliete boedel van moederconcern GM te groot. Hij heeft te weinig tijd gekregen om de boeken van Opel in te zien.

 

Stem ook op de poll op rechts onderop de homepage van AM: Fiat is de ideale partner voor Opel. Eens of oneens?

 

Het duurde niet lang voordat de tweede klap viel. De managers van de Canadese toeleverancier Magna zijn al sinds zes uur aan het vergaderen met de top van GM en afgezanten van het Amerikaanse ministerie van financiën over een overname van Opel en hoe dit te realiseren. De plaats van handeling het Berlijnse luxe-hotel Adlon. Volgens de krant Bild lopen de onderhandelingen zeer moeizaam. En dat niet alleen, Magna staat op het punt, net als Fiat, de handdoek te werpen. GM, zo meldt Bild, komt telkens met nieuwe eisen, teveel voor Magna-baas Frank Stronach. Als Magna ook uitstapt, zijn er geen kopers meer over en komt het faillissement van Opel wel heel dichtbij.

Daarmee ziet de toekomst van Opel, Vauxhall en zijn 55 duizend werknemers er steeds duisterder uit. GM bereidt zich in de VS vakkundig voor op zijn eigen faillissement. Het wil via een herstructurering die vermoedelijk twee tot drie maanden gaat duren naar een volledig nieuwe gezuiverde onderneming met nog maar enkele sterke merken. De volgende crisistop is in Brussel. Om 15.00 uur buigen daar de industrieministers van de EU, inclusief EU-commissaris Gunther Verheugen en Neelie Kroes van mededingingszaken, zich over het Opel- dossier. Een uurtje later komen dan de Duitse ministers bijeen voor beraad in Berlijn. Het doel is om nog vanavond een besluit te nemen. (bron: FD.nl)